Superior Group International

Europas största MMA gala arrangerar sin invägning i Nordens största affärscentrum

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2013 11:10 CET

Invägningen, är en av de mest spänningsladdade ögonblicken i samband med MMA galan Superior Challenge. Precis som i brottning har atleterna bantat ner sig till sina respektive viktklasser i strävan efter att få ett övertag över motståndaren. Svenska MMA Förbundet (Riksidrottsförbundet) övervakar invägningen och kontrollerar fighternas vikt. Därefter möts de tävlande i en så kallad ”Stare Down”, där de ställs öga mot öga för första gången innan match. Där är här den egentliga kampen börjar, dagen innan galan. Detta är en mycket underhållande händelse i Las Vegas stil då fighterna är riktigt laddade efter hårda bantningar som ibland pågått i flera veckor eller månader innan. Invägningen börjar klockan 17:00 bredvid julmarknaden i Nordstan.

Eventet kommer vara en mycket stor medial händelse där bland annat internationell medie och flera rikstäckande TV kanaler är på plats. Sporten MMA är världens snabbaste växande sport och även en av de sporter som ökar snabbast i Sverige enligt Riksidrottsförbundet. Bland fans har ökningen varit explosionsartad vilket kan påvisas bland annat via tittarsiffror kring TV- sändningar, och MMA relaterade sidor.

Superior Challenge är en av världens största MMA galor. Evenemanget vänder sig till alla som uppskattar bra underhållning, men framförallt sportintresserade besökare och näringsliv som gillar högkvalitativ adrenalinfull sportunderhållning. Superior Challenge har arrangerats åtta gånger tidigare och den senaste galan fyllde Malmö Arena och slog publikrekord för alla nordiska MMA galor. Live TV sändningen av samma gala slog även tittarrekord för alla nordiska kampsportsgalor genom tiderna.

Superior Challenge 9 – Göteborg går av stapeln den 23:e november 2013 på Scandinavium. Galan arrangeras tillsammans med Got Event och i samarbete med Göteborg & Co. Detta är första gången en MMA gala arrangeras på Scandinavium och besökarna kommer att få uppleva Göteborgs främsta MMA fighters ta sin an stora internationella och Svenska stjärnor i världens största “full-size” bur som är över 12 meter i diameter.

Nordstan består av åtta stadskvarter som är sammanbyggda med gågator till ett jättelikt inomhusaffärscentrum och upptar en tomtarea på 72 300 m², med en totalyta på 320 000 m². Varje år besöks köpcentrumet av 37 miljoner besökare och har en omsättning på 4 miljarder kronor (2012) Köpcentret innehåller cirka 200 butiker och restauranger samt omkring 150 kontor som ligger i samma komplex. Butikerna finns i åtta plan. Nordstan är Nordens största affärscentrum, vad gäller antalet besökare och även vad gäller årlig omsättning.

Babak Aghavali, VD Superior Group International:

– Vi är väldigt laddade inför invägningen av Superior Challenge 9 – Göteborg i Nordstan. Så vitt jag vet är detta första gången en invägning för en MMA eller kampsportsgala arrangeras i ett köpcentrum.  Vi vill alltid vara kreativa och först med nya idéer, och en väldigt viktig aspekt för oss är att bredda sporten och skapa ett större intresse bland allmänheten. Det här kommer att bli en mycket intressant tillställning som det kommer att pratas om länge.

Lena Palmér, Eventkoordinator Nordstan:

– Vi uppmärksammar alltid stora event och har ett väldigt bra samarbete med Got Event och Göteborg & Co som är direkt involverade, det kommer bli oerhört spännande att ha MMA:s invägning hos oss. Nordstan är ju trots allt en mötesplats för alla göteborgare, ett vardagsrum!

Fight Card Superior Challenge 9 – Gothenburg:

Sami Aziz vs Jens ”Little Evil” Pulver

David Bielkheden vs Besam Yousef

Diego Gonzalez vs Anton Kuivanen

Matti Mäkelä vs Matteo Minonzio

Martin Akhtar vs Damien Pighiera

Yosef Ali Mohammad vs Duarte Fonseca

David Glasnovic vs Magnus Strandner

Per Franklin vs Emil Weber Meek

Simon Sköld vs Guilherme Shigemoto

Linn Wennergren vs Angelica Babbi

Michel Ersoy vs Robin Gidlöv

Martin Halvorsen vs Dexter Dyall Wallin

MMA:

MMA (Mixed Martial Arts) är en nygammal sport med anor som går tillbaka till antikens Grekland (ca 640 år f.Kr) då den var en av de populäraste Olympiska grenarna. Sporten är en blandning mellan OS grenarna boxning, brottning, taekwondo, och judo, och ställer stora krav på utövarna både fysiskt och mentalt. Atleterna måste behärska och kombinera alla dessa discipliner på ett taktiskt sätt under stor fysisk påfrestning. MMA är världens snabbast växande sport och har varit det under de senaste 20 åren. TV sändningar av sporten i USA har haft fler tittare än Super Bowl Finalen och PPV rekordet är på 5,7 miljoner tittare, och i Sverige har den fler tittare* än Fotbollsallsvenskan. Dessutom har sporten även gått om boxning gällande bettingintäkter.

Superior Challenge:

Superior Challenge är en av världens största MMA galor vars mål är att producera högkvalitativ adrenalinfull sportunderhållning för MMA intressenter. Organisationen har mångårig erfarenhet kring MMA och bred kunskap om branschen, och är internationellt igenkänd som en av världens främsta MMA galor. Superior Challenge är bland fem MMA galor i världen som har topp 20 internationellt rankade

fighters tävlandes i organisationen. Den första galan under 2008 slog publikrekord för alla MMA evenemang i Norden och sedan dess har sammanlagt 8 evenemang producerats och rekordet slagits tre gånger, varav det senaste i en fullsatt Malmö Arena. Galan i Malmö beräknas ha haft ett PR värde motsvarande 17 miljoner SEK brutto bara i Sverige. Live sändningen av samma gala slog även tittarrekord för alla Nordiska kampsportsgalor. Förutom rikstäckande TV sändning på hemmaplan estimeras det att den senaste galan nådde ut till ca 100 miljoner TV tittare runt om i världen, via sändningar i hela Nord och Central Amerika, hela Asien och delar av Australien. Superior Challenge ingår i Superior Group International tillsammans med Superior Wear, Superior Gear, Superior Productions, och Superior Management. Därmed är organisationen en av världens största MMA koncerner med verksamhetsstart redan 2005, och sedan dess har företaget investerat otroliga resurser i svensk MMA vilket resulterat i hur den svenska MMA marknaden ser ut idag. Organisationen är även den största Nordiska exportören av MMA atleter och lägger därmed stor vikt vid att bygga svenska hjältar. * Källa: TV4 Gruppen

Några atleter som tävlat i organisation:

Alexander ”The Mauler” Gustafsson, Joachim ”Hellboy” Hansen, Thales Leites, Jeremy Horn,

Marcus Davis, Rich Clementi, Junie Browning, Daniel Acacio, Chris Spång, Reza ”Mad Dog” Madadi,

Tor Troéng, Papy Abedi, Ilir Latifi, Nico Musoke, Andreas Ståhl, Hamid ”Akira” Corassani, Magnus ”Jycken” Cedenblad, Sami Aziz, David Bielkheden, Carlo Prater, James McSweeney etc.

Superior Challenge 9 – Gothenburg TV Commercial: http://www.youtube.com/watch?v=c435zIx8Gso

Superior Challenge 9 – Gothenburg Intro: http://www.youtube.com/watch?v=-C8mv8kI6XY&feature=c4-overview&list=UUh_uvtp5fBXeVfsO68kc8mw

Superior Challenge 9 – Gothenburg Radio Commercial: http://www.youtube.com/watch?v=k_FLiFTS7SM&list=UUh_uvtp5fBXeVfsO68kc8mw

Jens ”Little Evil” Pulver promo for Superior Challenge 9 - Gothenburg: http://www.youtube.com/watch?v=VM1N1p1Tw6U

Diverse klipp: http://vimeo.com/31424190 , http://vimeo.com/17914911

Superior TV Youtube: http://www.youtube.com/user/superiorchannel

Superior TV Vimeo: https://vimeo.com/superiortv/videos

Kontaktinfo:

Magnus Leppäniemi

Media Relations Manager Superior Challenge

E-mail: magnus@superiorchallenge.com

Martin Ohlsson

Kommunikationsansvarig Superior Group International

E-post: martin@superiorchallenge.com

Tel: +46 70-562 76 27

Babak Aghavali

VD Superior Group International

E-post: babak@superiorchallenge.com

Tel: +46 73-530 13 81

Superior Challenge: www.superiorchallenge.com

Got Event: www.gotevent.se

Göteborg & Co: www.goteborg.com

Skicka ackrediteringsförfrågningar till E-mail: magnus@superiorchallenge.com

Superior Entertainment är ett svenskt stockholmsbaserat bolag som ingår i Superior Group International tillsammans med Superior Wear, Superior Management och Superior Gear. Superior Challenge är Europas största MMA gala vars mål är att producera högkvalitativ och adrenalinfull sportunderhållning för MMA intressenter. Organisationen har mångårig erfarenhet kring MMA och bred kunskap om branschen, och är internationellt igenkänt som en av världens främsta MMA galor.

Den första galan under 2008 slog publikrekord för alla MMA galor i Norden och sedan dess har sammanlagt 7 evenemang producerats, och de 2 senaste på Hovet i Stockholm beräknas ha haft ett PR värde motsvarande 19 miljoner SEK bara i Sverige. Förutom rikstäckande TV sändning på hemmaplan estimeras det att den senaste galan nåde ut till minimum ca 100 miljoner TV tittare runt om i världen, via sändningar i hela Nord och Central Amerika, hela Asien och delar av Australien.

Superior TV: