Phone House

Europas största mobilkedja ökar takten

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2004 16:20 CEST

Londonbörs-noterade Carphone Warehouse, redovisade i sin andra kvartalsrapport 25 procent fler kunder jämfört med motsvarande kvartal 2003.

Antalet kunder som tecknade abonnemang steg 18,3 procent till 690 000 medan kontantkortskunderna ökade med 29,8 procent till 714 804.

- Mobilmarknaden är fortsatt stark. Utvecklingen under första halvåret (april-september) har överträffat förväntningarna, säger koncernchef Charles Dunstone.

Carphone Warehouse räknar med att redovisa ett interimsresultat före skatt i nivå med 27 miljoner pund när rapporten läggs fram den 3 november. Kedjan har öppnat 50 nya butiker sedan förra kvartalet och har nu totalt 1 329 butiker i hela Europa.

The Phone House som är Sveriges största, helägda och oberoende affärskedja inom mobiltelefoni ägs av Carphone Warehouse och står idag för cirka 12 procent av den svenska marknaden

- I Sverige är målet 100 butiker år 2006 och 70 till sista december 2004 – från nuvarande 62. Vi ser även att vi de kommande 2-3 åren är starka på marknaden och vill därför stärka vår markandsposition med flera butiker. Expansionen innebär både förtätning i orter vi idag redan är etablerade samt på nya orter, säger Jude Buckley, VD The Phone House.

- Ny teknik som foto- och färgskärmar och 3G gör att folk byter telefon oftare vilket gör att vi tror på en mycket stark julförsäljning, den kommer slå alla tidigare rekord.

För mer information kontakta:
Casper Seifert, CFO
casper.seifert@phonehouse.se