Harald Pihl

Europas största och snabbaste metalleverantör blir ännu större: Harald Pihl AB köper nytt i Danmark

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2013 07:00 CET

Harald Pihl AB (HPAB), det svenska familjeföretaget som nu drivs av den fjärde generationen Pihl, backar inte i lågkonjunkturen. I stället expanderar HPAB, nu genom förvärvet av Q-metal i danska Hörsholm, två mil norr om Köpenhamn. Q-Metal är liksom HPAB ett familjeföretag med många år i branschen, och var från början en konkurrent. Genom köpet blir HPAB än större och är nu representerat i tolv länder i Europa och dessutom i Sydkorea och Kina.

–  Det känns jättespännande av många anledningar, säger Jonas Pihl, VD för Harald Pihl AB.

–  Vi är två familjeföretag som arbetar långsiktigt och med hög kvalitet. Genom att slå ihop våra båda kundbaser och få tillgång till kunskapen som Q-Metal har om den danska marknaden blir summan perfekt. Dessutom har Q-Metal inte haft något lager tidigare, men det kan vi bidra med. Att ha ett lager öppnar naturligtvis dörrar till många nya möjligheter på den danska marknaden och många fler affärstillfällen.

Harald Pihl AB har inte bara EU:s största lager och snabba leveranser, utan även ett brett tekniskt kunnande. Dessutom finns hela HPAB:s lagersaldo på hemsidan som uppdateras omedelbart när kunden beställer. Det går alltså alltid att se vad som finns att handla precis just nu. Vidare har HPAB startat en webbshop, Alloy-Store.com, för privatpersoner och de som söker mindre kvantiteter.

– Vi har märkt att kunderna är mycket nöjda med vår uppdaterade lagerlista. De vet att de kan få svar och leverans snabbt. Det som syns i listan, finns också i verkligheten, säger Jonas Pihl.

Från rymdfärjor till tandhalsar

Det var VD Jonas Pihls farfars far, Harald Pihl, som grundade företaget samma år som Titanic sjönk, 1912. I fjol firade man alltså 100 år av affärer inom speciallegeringar och titan. HPAB:s produkter klarar mycket krävande förhållanden och finns i allt från flygplansmotorer till rymdfärjor, tandimplantat och kärnkraftsreaktorer.

–  Till och med entusiaster som gör avancerade modellflygplan i Tyskland har hittat oss för att få speciallegeringar till sina små motorer. Vi kommer i kontakt med massor av spännande branscher, säger Jonas Pihl.

–  Eftersom vi har snabbaste leveranserna i metallbranschen behöver ingen gå och vänta onödigt länge på sin beställning, vare sig den är liten eller stor. Det är väldigt viktigt för kunden och därmed viktigt för oss.

Läs mer på www.haraldpihl.com

För mer information:

Jonas Pihl, VD Harald Pihl AB, jonas.pihl@haraldpihl.com, 08-731 56 00.

FAKTA/Harald Pihl AB

·  Familjeföretaget Harald Pihl AB startades för drygt 100 år sedan, 1912, av Harald Pihl. Det drivs nu av fjärde generationen Pihl.

·  HPAB är ett av Europas största företag inom speciallegeringar och titan och finns representerat i 14 länder i världen och har en omsättning på 210 mkr per år.

·  I lagret, som är EU:s största, finns 10 000 artiklar, allt från råmaterial till färdiga komponenter.

·  HPAB har snabbaste leveranserna i branschen. En order som kommer in före lunch packas och skickas samma dag.

Harald Pihl har Europas största lager av speciallegeringar och titan. Vi levererar alltid inom 24 timmar till alla delar av världen. Se alla våra produkter i vår webbaserade lagerlista på www.haraldpihl.com

Harald Pihl holds Europe´s largest inventory of specialty alloys and titanium. We always ship within 24 hours to every corner of the world. See all our products in our online stock list at www.haraldpihl.com