Europavänstern manar Sverige att rösta nej

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2003 11:52 CEST

I en debattartikel i dagens aftonbladet konstaterar Francis Wurtz ordförande för GUE/NGL, vänstergruppen i EU-parlamentet, att Vänster för EMU har fel när de påstår att vänstern i EU är varma EMU-vänner. Istället hoppas Wurtz på ett nej i den svenska folkomröstningen.

- Personligen menar jag att ett Nej i den svenska folkomröstningen skulle kunna spela en positiv roll inom den europeiska unionen, om detta Nej bygger på en kritik av den nyliberala ordning och brist på demokrati som kännetecknar den nuvarande konstruktionen av EMU. Ett sådant nej skulle vara ett bidrag till de många olika uttryck och rörelser som behövs för en progressiv icke-populistisk förändring av EU:s nuvarande politik, skriver Wurtz.

- Det här är ju ingen överraskning, kommenterar EU-parlamentarikern Jonas Sjöstedt. Vänster för EMU har hela tiden försökt blanda bort korten genom att jämföra huruvida vänsterpartier vars länder är medlemmar i EMU vill träda ur unionen med att den svenska vänstern inte vill bli medlemmar. Men det är två olika politiska frågor om man vill gå ur eller inte bli medlem.

- Vi vet att EMU-motståndet är störst, bland LO-medlemmar, kvinnor och ungdomar som är några av vänsterpartiets viktigaste väljargrupper. Wurtz har helt rätt i att ett nej till EMU i Sverige skulle sända en tydlig signal om att unionen måste demokratiseras, att unionen måste lämna sin politik av nedskärningar i de generella välfärdssystemen och en grundlagsfäst borgerlig politik, fortsätter Sjöstedt.

- Jag tror inte att Sverige påverkar EU mest genom minsta möjliga motstånd. Ibland måste man sätta ned foten och säga: Nu är det nog med nedskärningar och privatiseringar. Det är det den europeiska vänstern hoppas att Sverige ska göra den 14 september, avslutar Sjöstedt.

Jonas Sjöstedt 070-554 15 21