Peace & Love

Europe, Mew och Hästpojken några av de nya artisterna till Peace & Love

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2010 12:00 CET

Ett trettiotal artister har redan konfirmerats för sommarens festival i Borlänge. Nu ansluter fler. Det största svenska rockbandet genom tiderna, Europe, gör sin första spelning på festivalen. Även de danska popparna Mew och självaste Nick Lowe tänker ge den entusiastiska publiken en sommarupplevelse de sent glömmer.

”Sommaren är inte här riktigt än men alla festivalrävar vet att det kommer gå fort, sen poff, så brakar magin loss på Peace & Love igen”, säger presschef Ronny Mattsson.

Nu klara artister:

Mew (DK)
Hästpojken
Eddie Cotton (US)
Elin Ruth Sigvardsson
Nick Lowe (UK)
Adept
Magnus Carlson & The Moon Ray Quintet
Moto Boy
The Bones
Daniel Lemma
Serengeti
The Animal Five
Loke

Europe bildades 1978 och är Sveriges genom tiderna största rockband med över 20 miljoner sålda album. 2009 släpptes det nionde albumet Last look at Eden.

Det danska popbandet Mew har med sin indierock skapat ett helt eget sound med fans över hela världen. Guldskivor, hyllningar och utmärkelser är vardag för bandet från grannlandet.

Om debutsingeln heter ”Shane McGowan” så ska man spela på Peace & Love. Så är det bara. 2008 släppte Hästpojken sitt första album Caligula och hyllades stort. I slutet av förra året kom det andra, Från där jag ropar. Räkna med röj, smittande melodier och attityd.

Eddie Cotton kommer från Mississippi och spelar medryckande blues. Det kan inte gå fel en varm sommardag på Peace & Love.

Med sin ljuva stämma och gitarrspel har Elin Ruth Sigvardsson förekommit på den svenska musikscenen i snart åtta år. Med debutalbumet Saturday Light Naive, producerat av självaste Lars Winnerbäck, blev Elin ett namn att räkna med och sedan dess har vi fått njuta av tre plattor till.

Brittiske legendaren Nick Lowe startade sin karriär inom musiken på 60-talet och är en riktig popsnickare av mått. Han har arbetat en hel del med Elvis Costello och bland annat gjort låten ”(What´s so funny ´bout) Peace, love and understanding”.

Adept har på mycket kort tid har etablerat sig som ett av Sveriges största band inom genren post-hardcore. När folket själva fick välja vilket band de ville se som förband till Metallica i somras tog Adept hem omröstningen och det var bara en av många succéartade spelningar som Adept genomförde förra året. Nu har turen kommit till publiken på Peace & Love.

Magnus Carlsson besökte Peace & Love 2006 tillsammans med Weeping Willows. Nu kommer han i eget namn tillsammans med kompbandet The Moon Ray Quintet. Magnus karaktäristiska stämma berör och brukar få vuxna män att gråta.

Den så känslosamme och dramatiska Moto Boy har den röda skinnjackan och läppstiftet med sig och en magisk stämning lär ligga över festivalområdet denna dag. Moto Boy har släppt två plattor, turnérat flitigt och satt hundratals hjärtan i brand

När man snackar om Karlskronabandet The Bones så påtalar man gärna att det är ett flitigt turnerande band, och det stämmer absolut. Men när såg du dem i Sverige senast? The Bones har spelat i varenda buske runt om i Europa men vi i Sverige har tyvärr inte fått chansen i samma utsträckning att uppleva The Bones punkrock. Nu kommer chansen.

Daniel Lemma mixar reggae, soul och pop och slog igenom stort med låten ”If I used to love you” i filmen Jalla, Jalla.

Det har sagts förr och det tål att sägas igen, Göteborg är Sveriges huvudstad när det kommer till reggae. Detta förstärks ytterligare av den sköna duon Serengeti som likt sin namne till nationalpark bjuder på färg, spänning och äventyr. Förra året såg vi dem gästa General Knas på festivalen men i år tillhör hela scenen Serengeti.

Malmöbandet The Animal Five har med låtar som ”Sparearts”, ”Demon Fire” och inte minst den engelska översättningen på Säkert!, ”We’re going to die” skapat sig en fin fanskara i Europa. Flera års turnerande har gjort bandet riktigt bra live.

Loke kallar sig själv för underground-visans härförare. Med texter om relationer, smärta och svek är Loke Nyberg en av Sveriges bästa och mest intressanta visartister. Med ena foten i den svenska vistraditionen och den andra inom folkmusiken skapar Loke sin musikaliska poesi.

För mer information besök gärna www.peaceandlove.nu

Presskontakt Peace & Love: Ronny Mattsson, ronny@peaceandlove.nu, 073-659 75 35

2009 blev Peace & Love Sveriges största festival med över 40 000 sålda biljetter. År 2010 pågår arrangemanget mellan den 28:e juni och 3:e juli. Under dessa sex dagar mixas kärlek, budskap och musik. Peace & Love är mer än bara en festival. Vi vill skapa arrangemang med positiva värden och vårt återkommande budskap är Mångfald, Gemenskap och Förståelse. Bakom Peace & Love står en förening samt ett AB med samma namn som året runt skapar arrangemang, mestadels i Borlänge men även runtom i Sverige samt utomlands. Peace & Love driver även ett Café med fokus på ekologiska och rättvisemärkta produkter. För mer information gå in på www.peaceandlove.nu

Budskap
Peace & Love vill sprida medvetenhet och få människor att ifrågasätta den värld vi lever i. Detta gör vi genom att varje år belysa ett särskilt tema. Under temadagarna så erbjuds workshops, debatter, seminarier och diskussioner.