Kaspersky Lab

European Cup 2011: Unga akademiker i kampen mot nätbrottslighet

Pressmeddelande   •   Sep 27, 2010 17:17 CEST

IT-säkerhetsföretaget Kaspersky Lab bjuder in unga akademiker från hela Europa att lämna in uppsatser till European Cup 2011

Hur ser framtiden ut när det gäller nätbrottslighet och internethot? Vilka potentiella sociala, ekonomiska och juridiska konsekvenser står världens nätanvändare inför? Det är några av de frågor som kommer att diskuteras av studenter från hela Europa under European Cup, en del i globala IT-säkerhetsföretaget Kaspersky Labs konferens för unga akademiker. Konferensen hålls på University of Applied Sciences i Erfurt, Tyskland, 28-30 januari 2011. Uppsatser kan lämnas in fram till 6 december.

Under rubriken ”IT Security in a Connected World” är studenter på kandidat- och magisternivå och doktorander från universitet och högskolor i hela Europa välkomna att lämna in forskningsresultat för att ansöka till konferensen. De ämnen som diskuteras detta år omfattar såväl IT-specifika ämnen som trender inom utvecklingen av skräppostskydd och säkerhet i molnet, som sociala, ekonomiska och juridiska frågor som utbildning inom IT-säkerhet. Ansökningar accepteras oavsett studentens huvudsakliga studieområde.

Konferensen utgör en plattform för diskussion och samlar studenter, experter, forskare och analytiker i en samarbetsfrämjande miljö. Deltagare får tillfälle att utveckla nya idéer och diskutera utmaningar och möjligheter inom IT-säkerhet.

Priser och nätverkande
Alla inlämnade uppsatser kommer att utvärderas av ett programutskott. Detta utgörs av experter från Kaspersky Lab, bland annat företagets grundare Eugene Kaspersky, samt professorer från bland annat University of Applied Sciences i Erfurt och University of East London. Författarna av de bästa bidragen kommer att belönas med priser och bli inbjudna att presentera sin forskning under European Cup. Vinnarna av European Cup får även delta i 2011 International Cup under IT Security Conference for Young Professionals. Kostnad för resa och boende betalas av Kaspersky Lab.

– Konferensen är ett utmärkt tillfälle för studenter att presentera och dela med sig av sina arbeten med andra inom IT-säkerhetsområdet. Det ger även en unik inblick i hur ett ledande IT-säkerhetsföretag som Kaspersky Lab hanterar nätattacker, säger Steven Furnell, föreståndare på School of Computing and Mathematics på University of Plymouth och medlem i programutskottet.

Information
Studenter som vill delta registrerar sig genom att fylla i ett webbformulär på http://www.kaspersky.com/it_security_conference_2011.

Forskningsuppsatser inom något av områdena nedan tas emot fram till 6 december 2010:

Tekniska ämnen
1. Trender inom utvecklingen av skräppostskydd – tekniker, metoder och nya innovationer
2. Risker med en alltmer uppkopplad värld
3. Säkerhet i molnet
4. Framtida tekniker för att upptäcka och bekämpa skadlig kod (t.ex. artificiell intelligens, fuzzy systems, P2P-nätverk)

Sociala, ekonomiska och juridiska ämnen
5. Nya hot (t.ex. säkerhet för sociala nätverk, ”embeddade” system, mobiltelefoner och internetbanker)
6. Utmaningar och möjligheter för IT-säkerhetsföretag inom de närmsta tio åren
7. Teknikens inverkan inom områden som dataskydd, upphovsrätt, immaterialrätt samt domsrätt
8. Utbildning inom IT-säkerhet – trender och frågor

För mer information besök http://www.kaspersky.com/it_security_conference_2011 eller skicka e-post till studconf@kaspersky.com.

Om Kaspersky Lab
Kaspersky Lab är det största antivirus-företaget i Europa. Företaget levererar några av världens mest omedelbara säkerhetslösningar mot IT-hot som antivirus, spionprogram, brottsprogram, hackare, nätfiske och spam. Kaspersky Lab är rankat bland världens fyra största distributörer av säkerhetslösningar för konsumenter. Företagets produkter erbjuder överlägsen detekteringsgrad och har branschens snabbaste reaktionstid vid utbrott av IT-virus för hemmaanvändare, företag och organisationer av alla storlekar samt den mobila IT-miljön. Kasperskys teknik används världen över i IT-säkerhetslösningar och tjänster från branschens ledande IT-säkerhetsleverantörer. Läs mer på www.kaspersky.se. För de senaste nyheterna om antivirus, anti-spionprogram, anti-spam och andra IT-säkerhetsfrågor och -trender, besök www.viruslist.com.