Naturskyddsföreningen

Europeiska bolag ger ekonomiskt stöd till klimatförnekare

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2010 08:36 CEST

Flera av Europas största utsläppare skickar omfattande ekonomiskt stöd till amerikanska klimatförnekande senatorer. Bland företagen finns EON och BP.
Det avslöjar idag den europeiska klimatorganisationen Climate Action Network (CAN) där också Naturskyddsföreningen är medlem.

Senatorer som öppet förnekat förekomsten av en mänskligt orsakad klimatförändring får stora ekonomiska bidrag av en lång rad europeiska företag som har det gemensamt att de orsakar omfattande klimatpåverkande utsläpp. Även senatorer och kongressledamöter som blockerat amerikanska lagförslag om utsläppsminskningar får stöd.

Detta avslöjas en omfattande granskning som CAN presenterar idag.

– Det är ett hyckleri att dessa europeiska förorenare stödjer anti-klimataktivister i USA och samtidigt bekämpar lagstiftning om en stark klimatavtal i Europa med argumentet att EU inte kan göra meningsfulla utsläppsminskningar utan att USA gör samma sak, säger Tomas Wyns, Can Europa Senior Policy Officer.

Bland de nu avslöjade bolagen finns EON med omfattande verksamhet i Sverige och med en ofta hög miljöprofil och BP som nu leds av svensken och före detta VD:n för Ericsson, Carl-Henric Svanberg.

– Det är i sig uppseendeväckande att företagen går in och aktivt stöder vissa senatorer med specifika åsikter i klimatfrågan, när vi är i så stor behov av ett internationellt klimatavtal, som de i andra sammanhang säger sig bejaka. Det ska bli intressant att höra hur Carl-Henric Svanberg förklarar företagets agerande, säger Svante Axelsson generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Detta avslöjande möjliggjordes sedan databasen opensecrets.org offentliggjort listor med kampanjbidrag till kongressledamöter.

Läs hela CAN:s granskning i bifogad bilaga

För frågor kontakta:
Svante Axelsson, generalsekreterare, Naturskyddsföreningen
svante.axelsson@naturskyddsforeningen.se
Anders Grönvall, projektledare, klimat 070-655 46 19
anders.gronvall@naturskyddsforeningen.se

Eva-Lena Neiman, tf presschef, Naturskyddsföreningen 070-794 04 07
eva-lena.neman@naturskyddsforeningen.se
Vanessa Bulkacz, CAN Europe Communications Manager,
+32 2894 4672, +32 494525738
vanessa@climnet.org

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00