Föreningen Glasbyn Målerås

Europeiska MG-klubbar besöker glasbruket i Målerås

Pressmeddelande   •   Jul 26, 2012 13:43 CEST

160 MG-bilar från Europeiska MG-klubbar besöker Målerås Glasbruk den 2 och 3 augusti. Bilarna delas upp i två grupper och växlar dagar mellan Karlskrona och Målerås. I Målerås skall besökarna titta på glasblåsning av konstglas och äta hyttlunch. Totalt har bilarna en besättning på cirka 350 personer.

MG-klubben i Sverige fyller 60 år och arrangerar European MG Event 2012 på Ronneby Brunn. Klubben har över 2000 medlemmar, som äger 1600 MG-bilar. Förutom utflykter och socialt umgänge skall man avsluta eventet med en galamiddag på Ronneby Brunn.

För ytterligare information:

Stefan Fredriksson, Målerås Glasbruk, kontaktperson tel. 076-14 59 413

stefan.fredriksson@matsjonasson.com

www.matsjonasson.com

Håkan Sigemark, MG Car Club of Sweden, tel. 0709-75 42 36

hakan.sigemark@mgcc.se

www.mgcc.se

Målerås utvecklades när järnvägarna - Nybro-Sävsjöström/Nässjö och Målerås-Kosta kom till byn i slutet på 1800-talet. Målerås Glasbruk etablerades 1890 och är idag Sveriges största privata glasbruk med egen kristallshop. Ägare är designern och mästargravören Mats Jonasson. I Designarenan finns utställning och försäljning från sju av Sveriges bästa glasblåsarmästare/studioglashyttor. Sedan l930-talet finns en läderindustri med shop. Målerås Meknaiska tillverkar bl.a. utetrum och pooltäckningar under varumärket Zabra. Målerås Vandrarhem B&B med 40 bäddar, bageri/café (sommar), affär och bensinmack, presentshop ger service till turister och boende. I Målerås med omnejd finns 25 företag. www.maleras.nu