Malmö Opera och Musikteater

Europeiska Operadagar

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2006 11:35 CET

Under helgen 16 – 18 februari 2007 bjuder operahus över hela Europa in till operans fantastiska värld. Då är det Europeiska Operadagarna!

Vid Malmö Opera spelas fredagen 16 februari kl 19 TRÄSKOPRINSESSAN, Jonas Forssells och Maria Sundqvists nya opera som då just haft sin urpremiär 10 februari. Vidare spelar Operaverkstan fredagen 16 februari och lördagen 17 februari sammanlagt tre föreställningar av HALMHATTEN OCH FILTTOFFLAN, som haft sin premiär ett par dagar innan, den 14 februari.
Dessutom kommer Malmö opera att ha öppna visningar och andra aktiviteter – framför allt under lördagen 17 februari.

Under denna helg kommer dessutom Europeiska Operadagarna (European Opera Days) att hålla en konferens vid Opéra National de Paris.
Under tre dagar träffas yrkesfolk, operapublik, beslutsfattare, artister och representanter från media för att diskutera operans roll och framtid.
Man kommer att undersöka ämnen som ”det europeiska arvet, dess olikheter och dess gemensamma värderingar”, ”att arbeta med och för en ny publik” och ”operans framtid”.

European Opera Days är ett samarbete mellan olika operaorganisationer i Europa, bland andra Opera Europa (där Malmö Opera är medlem) och RESEO (en paraplyorganisation för operahusens pedagogiska avdelningar - där Malmö Opera / Operaverkstan är medlem)

Bifogat är en fil med pressinformation från European Opera Days.
Här finns information om alla möjliga ämnen; allt från reflektioner om operakonstens framtid och roll i Europa till opera och mode och underhållande operafakta.
Se även www.operadays.eu

Catarina Ek