KFUM Sverige

Europiska YWCA väljer svensk ordförande

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2010 16:08 CEST

Den europeiska sammanslutningen European YWCAs valde igår 28-åriga Anna Magnusson från KFUK-KFUM Sverige till ordförande.
– Vi vill skapa möjligheter för att stärka kvinnors ställning i Europa. Uppdraget är en stor utmaning men det känns väldigt bra att ha fått förtroendet från 28 länder att leda organisationen framåt, säger hon.

YWCA
(KFUK på svenska) är en av världens största kvinnoorganisationer som engagerar mer än 25 miljoner kvinnor i 125 länder världen över. YWCA vill framhäva kvinnors roll och betydelsen av kvinnligt ledarskap i globala frågor såsom hälsa, fred, jämlikhet, frihet, människovärde och hållbar utveckling på både nationell och internationell nivå.

– Jag brinner för ungas människors deltagande både nationellt och internationellt och jag ser fram emot att vara en central del i det internationella sammanhanget, säger Anna Magnusson.

Anna Magnusson är från Stockholm och har varit föreningsaktiv hela livet; sedan fyra år som styrelseledamot för KFUK-KFUM Sverige inklusive ordförande i dess internationella utskott. Hon har examen inom sociologi och nationalekonomi från Stockholms universitet och har de senaste åren arbetat som projektledare i Världens Barn-kampanjen.

– På årsmötet som avslutades igår i Tallinn antogs även nya stadgar. Organisationens säte kommer att flyttas från Belgien till Sverige för att knyta European YWCAs närmare den svenska KFUK-KFUM-rörelsen, berättar Anna Magnusson.

Anna Magnusson, ordförande European YWCAs
0706- 15 02 26, anna.magnusson@kfuk-kfum.se

World YWCA: www.worldywca.org
KFUK-KFUM Sverige: www.kfuk-kfum.se

KFUK-KFUM Sverige ingår i två av världens största och äldsta ungdomsrörelser: YWCA (KFUK) och YMCA (KFUM). Organisationen erbjuder mötesplatser där unga människor utvecklas och bedriver en mängd olika verksamheter i hela landet genom ca 450 lokalföreningar, däribland KFUM Söder Fryshuset. Vår logotyp symboliserar utvecklingen av Body, Mind & Spirit.