Feministiskt Perspektiv

#euvalet: Glädje, sorg och ilska i Europa

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2014 15:04 CEST

I många EU-länder gick fascistiska och rasistiska partier kraftigt fram – sammantaget ökade deras andel i parlamentet med 50 procent. Men det finns också undantag. Feministiskt Perspektiv gör nedslag i Spanien, Frankrike, Storbritannien och Nederländerna och återknyter till antirasistiska nätverket Enar.

Om Europa nu måste ha en drottning, är det definitivt inte Front Nationals Marine Le Pen. Utan hennes motståndare, Feministiskt Initiativs Soraya Post skriver Sholeh Irani i en analys om EU-valets utgång.

Läs hela artikeln här

MER UR VECKANS NUMMER:

#euvalet: Alarmerande resultat ställer mittenpartier inför vägval

Det preliminära valresultatet till Europaparlamentet visar att andelen högerextrema har ökat med 50 procent från förra mandatperioden. Många befarar att det kommer leda till ännu mindre fokus på värdefrågor i EU.
– Det är alarmerande, säger Michael Privot, chef för det antirasistiska nätverket Enar.

#euvalet: Stort nederlag för Frankrikes regering

Arnaud Bihel, redaktör på feministiska nättidningen Les Nouvelles News, anser att det franska EU-valresultatet är en stor skam och ett hot mot mänskliga rättigheter och kvinnors rättigheter.

– Mer än en seger för extremhögern är det ett tecken på nederlag för retoriken i politikens mittfåra. Traditionella partier är svagare än någonsin, och det gäller generellt i EU-parlamentet. Det visar att för väljarna (och ännu mer för de som inte röstar) är Europa inte ett traditionellt politiskt fält.

#euval: Inga högerextrema framgångar i Spanien

De två största partierna backar rejält i det spanska valet till EU-parlamentet, samtidigt som mindre vänsterkoalitioner växer, däribland nystartade Podemos som blev valets stora vinnare. Frågan är hur valresultatet påverkar det hårt kritiserade konservativa regeringspartiets politik på hemmaplan – med planerade inskränkningar av både aborträtten och demonstrationsrätten.

#euvalet: PVV och Nationella fronten bildar ny grupp

Antimuslimske och EU-kritiske Geert Wilders parti PVV gick bakåt i EU-valet men blev ändå tredje största parti och har kvar fyra mandat i EU-parlamentet. PVV försöker nu bilda en ny högerextrem grupp i EU tillsammans med franska Nationella fronten.

#euvalet: Svårare för migranter efter Ukips storseger

Direkt efter att den invandringsfientliga och EU-kritiska partiet Ukip skrällt rejält i de brittiska lokalvalen och gått vinnande ur EU-vaket kom rapporter om att premiärminister David Cameron håller på att utarbeta hårdare regler för migration till Storbritannien. Detta för att ta udden av Ukip:s valframgångar innan parlamentsvalet nästa år.

Kontakta redaktionen för pressinloggning: 070-772 17 52

Feministiskt Perspektiv