Eva-Britt Svensson: Kampen mot sexhandeln i EU går vidare!

Pressmeddelande   •   Maj 24, 2004 13:31 CEST

- Det blir en tuff utmaning att axla Mariannes mantel. Frågorna är jag väl bekant med efter många års arbete här hemma, men det blir ett nytt sätt att arbeta på, säger Eva-Britt Svensson, andranamn på vänsterpartiets lista till EU-valet.

Kampen mot sexslavhandel och prostitution har varit Marianne Erikssons profilfråga under hennes nio år som EU-parlamentariker för vänsterpartiet. Bland annat har Eriksson presenterat en initiativrapport med en rad förslag till hur sexhandeln ska kunna kartläggas och bekämpas. Rapporten röstades ner i parlamentet, men arbetet kommer att föras vidare av Eva-Britt Svensson.

- Jag har ju en stor fördel jämfört med Marianne när hon började jobba med det här – och det är att jag har Marianne. Nu finns det något att ta avstamp i och gå vidare utifrån. Jag ska se till att blåsa liv i Mariannes rapport och se till att frågan inte försvinner från dagordningen för att hon försvinner från parlamentet, säger Eva-Britt Svensson.

Vid en pressträff idag lämnade Marianne Eriksson över stafettpinnen till Eva-Britt Svensson, och presenterade samtidigt skriften ”Sexslaveriet i vår tid – om en industri som vill bli rumsren”. Skriften ger en bild av hur sexindustrin flyttat fram sina positioner och hur lobbyorganisationer med legalisering på agendan kommit att ta ett allt större utrymme i den politiska debatten i EU.

- Medan många andra partier fokuserar helt på polisiära insatser vill vi peka på de bakomliggande problemen som skapar förutsättningarna för sexslaveriet: fattigdomen i de länder kvinnorna kommer ifrån och efterfrågan i EU-länderna. Den legala porr- och prostitutionsindustrins expansion kan inte ses avskild från sexslavhandeln, det handlar om en normaliseringsprocess där utnyttjandet av kvinnor blir allt mer rumsrent, säger Eva-Britt Svensson.

Marianne Erikssons skrift ”Sexslaveriet i vår tid – om en industri som vill bli rumsren” som presenterades idag kan laddas ner i pdf-format på vänsterpartiets hemsida: http://www.vansterpartiet.se/pub_euval/19797.cs

För mer information, kontakta:
Eva-Britt Svensson Tel. 070- 633 13 46