Eva-Britt Svensson som ordförande i EU-parlamentets Kvinnoutskott

Pressmeddelande   •   Jul 14, 2009 20:40 CEST

- Kvinnoutskottets ordförandepost är oerhört viktig eftersom det innebär att vänstern äntligen får möjlighet att att sätta feminismen på dagordningen i EU. Vi ska arbeta utifrån våra feministiska visioner, säger Eva-Britt Svensson, som fått förtroendet att tillträda posten.

Huvudpunkter för Eva-Britts arbete som ordförande kommer att vara:

- Den nya kommissionen bör utse en Kommissionär för jämställdhet, att fokusera och driva dessa frågor på högsta nivå.

- EU behöver utarbeta en ny, stark handlingsplan för jämställdhet som bör bygga på och arbeta för att föreverkliga de målsättningar som definierats i Peking platformen för kvinnors rättigheter, en platform som miljontals kvinnor världen över jobbar utifrån för att förbättra kvinnors liv.

-EU måste utarbeta en politisk strategi för att motverka våld mot kvinnor i alla dess former.

- Kvinnors sexuella och reproduktiva rättigheter måste försvaras och förstärkas - både i Europa och i övriga delar av världen.

Europaparlamentet har en viktig opinionsbildande roll, en roll som initiativtagare och för att identifiera problem som de övriga EU institutionerna inte kan fortsätta blunda för. Att kvinnoutskottet kommer ledas av en feminist kommer göra en stor skilllnad, hälsar en glad Eva-Britt Svensson från Strasbourg.

För kontakt:
Eva-Britt Svensson (V), EU-parlamentariker, svensk mobil: 070 633 13 46
Vänsterpartiets presstjänst tel: 070-62 00 64

Eva-Britts blogg: http://www.evabrittsvensson.se

www.vguengl.org (foton finns i "Pressrummet")