Eva-Britt Svensson (V): ROJ TV bör få fortsätta med sina sändningar

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2010 23:24 CEST

Den kurdiska TV-kanalen ROJ TV som har sänt sedan 2004 och kan ses av miljontals kurder runt omkring i världen riskerar återigen att stängas ned. Det är Turkiet som står bakom det kravet om stängning, flera försök har gjorts tidigare.

ROJ TV sänder via satellit i Danmark och de danska myndigheterna har många gånger verkat för att kanalen ska upphöra med sina sändningar.

- Nu senast ser vi hur Turkiets aggressioner mot ROJ TV påhejas och får direkt stöd av danska Jusitieministern. Det är under all kritik. Yttrandefrihet och kurdernas rätt att ta del av information och sändningar på sitt eget språk får inte kränkas, det säger Eva- Britt Svensson, Europaparlamentariker för Vänsterpartiet.

Eva-Britt Svensson har med flera andra europeiska politiker protesterat mot stägningshoten genom att skriva under en internationell vädjan för att stödja ROJ TV.

Uppropet: http://www.mesop.de/2010/10/15/international-appeal-for-roj-tv-add-your-name-join-campaign-threatened-closure-of-the-pro-kurdish-roj-tv-to-be-published-in-danish-media/

För mer info, kontakta:

Eva-Britt Svensson: svensk mobil 0706 33 13 46 eller +33 (0)3 881 75105