Klarna AB (publ)

Eva Cederbalk ny styrelseordförande i Klarna - Känns spännande och hedrande att få bidra till företagets fortsatta utveckling

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2011 09:52 CEST

Eva Cederbalk, med bakgrund som VD för företag som SBAB, Eurocard och Netgiro International samt styrelseledamot för KK-stiftelsen, har utsetts till ny styrelseordförande för nätbetalningsföretaget Klarna AB. Eva har sedan två år varit ledamot i Klarnas styrelse men tar nu alltså klivet upp på ordförandeposten.

-- Det känns hedrande att nu som styrelseordförande få bidra till bolagets fortsatta utveckling, det finns enorm potential och kompetens på Klarna. Min ambition som ordförande är naturligtvis att förvalta det som Klarna hittills har byggt upp, men också att vara ett bra stöd för ledningen under Klarnas fortsatta expansion. Det är med spänning jag blickar framåt, säger Eva Cederbalk, tillträdande styrelseordförande för Klarna AB.

Eva Cederbalk kommunicerade i juni sin avgång som VD för SBAB efter att ha suttit på posten i sju år. Ett av hennes huvudsakliga uppdrag framöver kommer att vara som styrelseordförande i Klarna.

Eva Cederbalk efterträder Sven Hagströmer på ordförandeposten.

För mer information, kontakta:

Om Klarna:

Klarna är en av Europas ledande aktörer inom betalningslösningar för e-handel. Företaget erbjuder tre betalningslösningar: Klarna faktura, Klarna konto samt mobilbetalningstjänsten Klarna mobil. Genom sina tjänster levererar Klarna trygga och enkla betalningslösningar där konsumenterna betalar först efter det att de har fått varan. Klarna grundades 2005 och har idag cirka 12 000 anslutna e-butiker i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland och Holland. Klarna har kontor i Stockholm, Helsingfors, Nürnberg, Köln, Amsterdam och Oslo och har cirka 500 anställda. Till Klarnas kunder hör bland annat: Nelly, CDON.COM och Webhallen. För mer information, se: www.klarna.com.