SBAB

Eva Cederbalk ny VD i SBAB

Pressmeddelande   •   Dec 29, 2003 13:35 CET

Under det första kvartalet 2004 blir Eva Cederbalk ny VD i SBAB då hon efterträder nuvarande VD Christer Malm som går i pension efter bolagsstämman den 24 mars.
- Jag är mycket nöjd med att vi lyckats rekrytera Eva Cederbalk till posten som VD för SBAB, säger Claes Kjellander, ordförande i SBAB:s styrelse och VD för Jones Lang LaSalle. Hon har en bred kompetens inom bank- och finansbranschen och är väl rustad att leda bolaget.

Eva Cederbalk tillträder som VD under det första kvartalet 2004. Hon har ett gediget förflutet inom bank- och finansbranschen. Eva Cederbalk har senast arbetat som VD för Netgiro International som är ett svenskt bolag med fokus på betalningsförmedling. Bolaget använder främst Internet som distributionskanal och stödjer internationella kunder som säljer på flera olika marknader. Dessförinnan verkade Eva Cederbalk i ledningen för If och hade då främst ansvar för e-business.

Många år inom SEB
Eva Cederbalk har också arbetat i SEB-koncernen under 21 år. Under sin tid inom SEB har hon hunnit med att vara chef för SEB Kort, VD för Eurocard och var ansvarig för SEB:s bankprodukter (vilket innebär produktutveckling, marknadsansvar och produktansvar d v s all verksamhet för privatmarknad som inte tillhör kontor). Dessutom har Eva Cederbalk ansvarat för SEB:s Internet Bank, telefonbanken Sesam och TryggBanken. Slutligen bör också tilläggas att Eva Cederbalk haft marknadsansvaret för FinansSkandic inom SEB, där hon också var chef för privatmarknadsdivisionen.
- Jag, som under många år har upplevt SBAB som en tuff konkurrent och som utmanaren av storbankerna, tycker att det ska bli mycket spännande att bli VD i "uppstickaren" SBAB, säger Eva Cederbalk.

Framgångsrikt bolag
SBAB är ett framgångsrikt företag som under 20 kvartal har haft en obruten, positiv resultatutveckling. Bolaget har också bolånebranschens mest nöjda kunder, en snabbt växande varumärkeskännedom och tar marknadsandelar i privatmarknaden.
- SBAB:s nya VD har en spetskompetens inom Internet och lång erfarenhet inom privatmarknaden för bank och finans där SBAB ökar sina satsningar för framtiden, säger Claes Kjellander. Jag är mycket glad att Eva Cederbalk tillträder som VD i en tid när bolaget står inför stora utmaningar på en alltmer konkurrensutsatt bolånemarknad.

För ytterligare information, kontakta:
Claes Kjellander, styrelseordförande i SBAB, VD Jones Lang LaSalle 08-453 50 00
mobil 070-575 68 05
Eva Cederbalk, 070-523 23 02
Annelise Jansson, informationschef SBAB tel 08-614 43 55, 070-637 12 72
eller annelise.jansson@sbab.se. Ytterligare information finns på sbab.se.

Foto kan laddas ner från medföljande länk:

Eva Cederbalk, ny VD i SBAB

SBAB är det bankoberoende bolåneföretaget, som på ett effektivt och lönsamt sätt ska bidra till konkurrens och mångfald på bolånemarknaden. Vi är den främsta utmanaren på bolånemarknaden, med 10.000 kunder och en marknadsandel om 19 procent på företagsmarknaden och 241.000 kunder och en marknadsandel om 7,7 procent på privatmarknaden. SBAB erbjuder bolån via Internet och telefon. Cirka 55 procent av våra privatkunder söker lån via Internet, vilket är en av anledningarna till att SBAB kan erbjuda en av marknadens lägsta bolåneräntor.