Folkpartiet

Eva Flyborg (fp) om energipriserna: Konkurrensverket bör kontrollera elbolagen!

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2004 09:52 CEST

- Det är anmärkningsvärt att Energimyndigheten har i uppdrag att se över konkurrensen på elmarknaden. Det borde Konkurrensverket göra.

Det säger Eva Flyborg, riksdagsledamot (fp), med anledning av dagens uppgifter i media om att nätavgifterna har stigit med 13 procent sedan avregleringen av elmarknaden genomfördes 1996.

- Avregleringen av elmarknaden har varit bra och nu finns det alternativ för den enskilda konsumenten när det gäller val av elleverantör. Men konkurrensen fungerar inte på nätsidan då det gång på gång talas om nätbolag som försenar leverantörsbyte.

- Vid två tillfällen har riksdagen uttalat att ett sanktionssystem bör införas för de nätägare som försvårar leverantörsbyte. Men regeringen har inte kommit med något förslag, utan enbart tillsatt en utredning i frågan som blir färdig tidigast i höst. Riksdagen borde fatta ett beslut redan nu och inte låta elkunderna vänta mycket länge på leverantörsbyte också framöver, säger Eva Flyborg (fp).
______________________________________

Bild på Eva Flyborg för fri publicering finns här:
www.folkpartiet.se/flyborg