Sveriges Television AB

Eva Landahl förordas till ny chef för Aktuellt

Pressmeddelande   •   Jan 23, 2007 11:47 CET

Eva Landahl förordas till ny chef för Aktuellt och samhällsprogrammen på SVT Nyheter och Samhälle. Hon tillträder den nya tjänsten i vår.

Eva Landahl, 53, började på SVT 1994 och har främst arbetat med nyhetsverksamheten inom Aktuellt och Rapport, där hon var chef 2000-2002. Hon kommer närmast från en tjänst som genrechef för SVTs fakta-och fritidsprogram. Eva Landahl har även arbetat med SVTs valbevakning 1998 och 2002 och ansvarade för SVTs program om EMU-folkomröstningen 2003.

Dessutom startade Eva Landahl satsningen på temakvällarna på lördagarna i SVT2, hon har varit projektledare på Kulturnyheterna och redaktör och tf chef för SVTs morgonprogram. Eva Landahl har även arbetat många år på Sveriges Radio.

- Eva Landahl har en gedigen bakgrund som journalist, hon har mångårig erfarenhet av tv-mediet och är utomordentligt meriterad för tjänsten, säger Jan Axelsson, enhetschef för SVT Nyheter och Samhälle.