SKTF

Eva Nordmark, SKTF kommenterar läkarbristen

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2007 10:22 CET

- Nu debatteras återigen läkarbristen, trots att vi aldrig haft så många läkare med så få patienter som idag. Problemet är att det tvingas göra fel saker som att ägna mer tid åt att skriva journaler, tidrapporter och annat administrativt arbete. Vi kan utbilda ständigt fler läkare utan att detta hjälper om de inte får förutsättningar att ägna sig åt patienterna. Att läkarna får ägna mer och mer tid åt admininstrativt arbete är fel sätt att använda våra skattepengar. Lösningen är inte bara att utbilda fler läkare utan att de som utbildas får förutsättningar att göra rätt saker, nämligen träffa patienter, följa forskningsutvecklingen och hålla sig a jour. För att kunna göra det så krävs en professionell administration med goda förutsättningar att göra sitt jobb. Det blir kontraproduktivt att minska antalet läkarsekreterare och låta läkarna göra mer och mer administrativt arbete.
- De planerade nedskärningarna av administrationen inom Stockholms läns landsting följer också det här mönstret. SKTF arbetar nu med en medlemsundersökning om den planerade minskningen. Rapporten ska presenteras för politikerna i landstinget inom några veckor, säger Eva Nordmark, SKTFs ordförande.

För mer information, kontakta Eva på tel 070-624 13 11.