Kaolin

Pressmeddelande   •   Okt 02, 2012 14:59 CEST

Eva Zethraeus 6.10 – 24.10 2012

Double Nature – Dubbelnatur

”Jag har länge inspirerats av korallens dubbelnatur som både djur och växt.

Med denna utställning har jag skapat en egen värld av växtlighet, en lustgård”.

Eva arbetar på drejskivan med porslinslera för att sedan omforma och sammansätta delarna för att bilda större skulpturer. Hon har under flera år utvecklat och förfinat ett spektrum av torra glasyrer som sprejas på i flera skikt för att bilda lavliknande ytor. Som kontrast använder hon den ädla metallen platina för att förhöja vissa ytor i kontrast mot de matta glasyrerna.

Eva Zethraeus är utbildad med MFA från Högskolan för Design och Konsthantverk (HDK) i Göteborg 1998 och finns representerad på bl.a. Nationalmuseum, Röhsska Museet, Statens Konstråd och Västra Götalandsregionen. Hon har nyligen avslutat en offentlig utsmyckning till den nybyggda Rågårdens Rättspsykiatriska anstalt utanför Göteborg. Eva Zethraeus keramik upphör aldrig att fascinera och hennes formvärld är helt unik i sitt slag. Varmt välkomna till denna vackra utställning!

Vernissage lördagen den 6 oktober 2012 kl 11-16 i närvaro av konstnären

Öppet: tis-fre 11-18, lör 11-16, 12-16

KAOLIN är en renodlad keramikgrupp som bildades 1978. Vi är alltsedan starten belägna på Hornsgatan 50 nära Mariatorget i Stockholm där vi driver både butik och galleri.

Gruppen består idag av nitton keramiker som arbetar med konsthantverk av hög klass, både bruksgods och skulptur. Våra medlemmar arbetar i sina egna verkstäder och finns representerade över hela Sverige.

Vi arrangererar ca 12 separatutställningar per år med inbjudna gästutställare, både svenska och utländska, framförallt från våra nordiska grannländer. Kaolin tar även emot konstföreningar och grupper på privata visningar och konstföreningskvällar samt anordnar öppna föreläsningar och konstkvällar. Mer info på vår hemsida: www.kaolin.se