Ungdomar.se

Handelsminister Ewa Björling hållbarhetsgrillas av gymnasieungdomar

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2012 06:30 CEST

Den 7 maj är det dags för Hållbarhetsgrillen – en skithäftig paneldebatt om hållbar utveckling på Centralposthuset i Stockholm, där bland annat handelsminister Ewa Björling och representanter från Coca-Cola, IKEA, SPP och WWF ska grillas av svenska gymnasieelever. Ungdomarna håller själva i taktpinnen och det hela arrangeras av Ungdomar.se.

• Högre böter på miljöförstöring!
  • Inför fler Earth Hour, kanske en gång per månad!
  • Ställ hårdare krav på företag!

Japp, 5 000 gymnasieelever har sagt sitt: Vi måste leva mer hållbart! Det här är bara några av de idéer som kom upp under den stora Hållbarhetsturné som i april besökte nio svenska städer. Bakom turnén står informationssajten Ungdomar.se och syftet var att väcka ungdomarnas intresse för miljö- och hållbarhetsfrågor – och visa dem att de spelar roll.
– Vi vill sopa undan känslan av maktlöshet! När man slår upp tidningen i dag är det så mycket deppigt, allt är åt helvete och jorden går snart under. Men så är det ju inte. Det går att förändra saker och vi ungdomar kan verkligen vara med och påverka, säger André Vifot Haas på Ungdomar.se.

Därför anordnar Ungdomar.se nu, tillsammans med Utrikesdepartementets sekretariat Globalt Ansvar, en stor paneldebatt i Centralposthuset i Stockholm.
– Svenska företag är bland de bästa i världen på att arbeta med CSR, företagens sociala ansvar, säger handelsminister Ewa Björling.
Men är det verkligen så?
Måndagen den 7 maj kommer 85 inbjudna gymnasieelever att möta panelen, som får stå till svars för sina beslut och får veta vad ungdomarna tycker och tänker.

Hur: Genom Hållbarhetsgrillen – en paneldebatt där det är ungdomarnas frågor som sätter agendan.
När: Måndagen den 7 maj klockan 15.00-17.00.
Var: I Utrikesdepartementets lokal Centralposthuset i Stockholm, Mäster Samuelsgatan 70.
I panelen: Handelsminister Ewa Björling, Coca-Colas informationsdirektör Peter Bodor, IKEA:s miljö- och hållbarhetskoordinator Eva Stål, SPP:s hållbarhetschef Stina Billinger, Siemens vd Ulf Troedsson, WWF:s klimatkommunikatör Barbara Evaeus och Högskolan i Gävles vicerektor för hållbar utveckling Kaisu Sammalisto.
I publiken: 85 elever från Globala gymnasiet i Stockholm, som har arbetat med hållbarhetsfrågor under våren.
Moderator: Simon Flato, grundare av Sustainergies och utnämnd till en av de som påverkar företagen mest 2012, av tidningen CSR i Praktiken. Nominerad till Änglagårdspriset 2012 för sitt brinnande engagemang för ett hållbart samhälle.
Livestream: Paneldebatten kommer även att livestreamas på Hållbarhetswebben.se.

Citat från några av de många ungdomar som Hållbarhetsturnén har mött:

Vems fel miljöförstöringarna är? Jag skulle säga att det är allas vårt fel. Framför allt de som har haft makten att göra på ett visst sätt, det är ju deras fel att det har blivit som det har blivit.
Alva, 18, Globala gymnasiet, Stockholm

Skolan borde fokusera mer på saker som man verkligen har användning för, som miljö och hållbar utveckling och sånt. Det känns mer relevant än att veta alla olika apor som vi härstammar ifrån.
Caroline, 18, Mikael Elias gymnasium, Göteborg.

Jag tror att folk har blivit för bekväma och har svårt att ändra sina vanor. Vi är nog latare än förr. Men det är upp till oss ungdomar att förändra.
Angelo 16, JENSEN gymnasium i Stockholm.

Jag har hört att det finns många miljösmarta uppfinningar, men att de hela tiden läggs ner eller köps upp av rika företag. Men det kanske bara är en myt …
Erik, 17, Per Brahegymnasiet, Jönköping

För mer information, spana in Hållbarhetswebben.se eller kontakta:
Kim Jakobsson
Projektledare
kim.jakobsson@ungdomar.se

---------

Ungdomar.se är Sveriges största informationssajt om hälsa och välmående med 110 000 unika besökare i veckan. Ungdomar.se startade år 2000 som en internetbaserad version av ungdomsmottagningen – öppen 24 timmar om dygnet – där ungdomar med hjälp av en expertpanel kunde få svar på allt de undrade över. I dag finns över 50 000 frågor i vår frågebank och den växer för varje dag. 2012 blev Ungdomar.se nominerade till ”Sveriges bästa nätsatsning för unga och vuxna” av SurfaLugnt, ett initiativ som stöds av Sveriges regering. Sedan den 1 mars 2012 driver Ungdomar.se även Hållbarhetswebben.se, vars syfte är att väcka gymnasieelevers intresse för miljö- och hållbarhetsfrågor – och visa dem att de faktiskt kan göra skillnad!

Ungdomar.se drivs av Ungdomar AB. Vårt mål är att skapa en unik plattform där näringsliv, den offentliga sektorn och ideella föreningar möts, och kombinera detta med starka värderingar samt ett genuint intresse för ungdomars hälsa och välmående. För mer information, besök www.UngdomarAB.se