David Carlson

Ewa Björling inviger modesatsning i New York

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2012 15:00 CEST

Pressrelease 2012-08-31

Ewa Björling inviger modesatsning i New York.

Handelsminister Ewa Björling inviger hållbarhetssatsningen Design Intelligence;FASHION i New York, 18–19 september. Programmet består av ett 50-tal workshops, seminarier, föreläsningar och matchmakingprogram där nyckelpersoner ur den svenska och den amerikanska modebranschen får möjlighet att tillägna sig fördjupad kunskap om hållbart mode inom såväl produktion som materialval.

- Svensk modedesign har ett gott rykte internationellt och bidrar till att stärka Sveriges varumärke som ett land där designkunskap och de kreativa näringarna har en central plats. Vi har utsetts till det näst mest innovativa landet i världen, och nu marknadsför vi vår kunskap inom den här sektorn vad gäller innovationer och hållbarhetstänkande - Swedish Design Intelligence – ett nytt kunskapskoncept, säger handelsminister Ewa Björling.

Hundra särskilt inbjudna gäster kommer under evenemangets första dag att delta i workshops kring hållbart mode och kommer dag två att få möjlighet att delta i seminarier på ämnet. Den andra dagens föreläsningar är gratis, öppna för allmänheten och hålls i Tishman Auditorium på The New School (66 W12th Street).

De hittills bekräftade talarna utgör en blandning av representanter från svenska modemärken och internationella experter inom hållbart mode: Hazel Clark, Timo Rissanen, Sabine Seymour och Otto von Busch - Parsons the New School for Design, Sarah Scaturro- Conservator på The Costume Institute, Gudrun Sjöden- Gudrun Sjöden, Ulrika Berglund - Stockholm University, Emy Blixt - Swedish Hasbeens, Rebecca Earley - MISTRA Future Fashion, Eric Stubin- Trans-Americas Textile Recycling Co, Martina Arfwidson- Face Stockholm, Michael Bricker – People for urban progress och Marcus Bergman - Gina Tricot.

Evenemanget är initierat av Svenska institutet och Designboost och genomförs i samarbete med Sveriges generalkonsulat i New York, Svensk Form, Exportrådet, Parsons The New School for Design, Cooper-Hewitt National Design Museum, svenska och internationella modeföretag och opinionsbildare ur branschen.

Läs mer om Design Intelligence;FAHION. www.swedishfashiongoesnewyork.com www.designboost.se

För mer information vänligen kontakta: Peer Eriksson, peer@designboost.se, 070-533 66 31

David Carlson, david@designboost.se, 070-798 28 97

Jenny Bergström, jenny.bergstrom@si.se, 073-231 85 26

Monica Ohlsson, pressekreterare hos Ewa Björling, monica.ohlsson@foreign.ministry.se, 08- 405 37 11

Design Intelligence;FASHION ingår i satsningen Swedish Fashion Goes New York. Satsningen innefattar även evenemanget Northern Exposure på modemässan Capsule, där svenska och finska märken presenteras på New Museum den 17/9, samt seminariet ”Swedish Fashion – H&M, Acne and Much More” som arrangeras av Svensk Form på Fashion Institute of Technology (FIT) 13/11.