Moderaterna

Riksdagsledamot
Ewa Björling
0708-12 20 57

- Det kommer att bli en oerhört spännande uppgift och jag ser fram emot att få komma igång med arbetet. Det säger den moderata riksdagsledamoten och HIV-forskaren Ewa Björling med anledning av att regeringen idag utsett henne till ordförande för Rådet för samordning av insatser mot HIV/AIDS.

- Behovet av bättre samordning i kampen mot HIV/AIDS är stort och därför kommer detta råd att spela en mycket viktig roll för svensk HIV-prevention. Det gäller också att på ett bra sätt koordinera det svenska arbetet och ha en gemensam hållning i det globala perspektivet. Jag har i veckan besökt organisationen IAVI (International Aids Vaccine
Initiative) och deras kliniska verksamhet i Kenya och Uganda och har med mig många positiva intryck hem.

- Jag vill starta arbetet så snart som möjligt och då med att lyssna till de representanter som är involverade på olika sätt. Därefter följer att tillsammans utarbeta en tydlig strategi för hur vi bättre samordnar våra insatser mot HIV/AIDS. Jag tror även att jag kommer ha stor nytta av min forskarbakgrund och mitt stora nätverk inom HIV-frågor i rådets kommande arbete.

Petter Larsson
Projektledare, moderaternas presstjänst