Exait

Exait öppnar nytt kontor i Kiruna: Stor efterfrågan på högteknologisk kompetens i Norrbotten

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2012 10:50 CEST

IT-leverantören Exait, ett av Sveriges ledande företag inom verksamhetsstödjande IT, växer och öppnar nytt kontor i Kiruna i oktober. Etableringen på orten är en viktig satsning i Exaits organiska tillväxt och utveckling av sin redan starka lokala närvaro i Norrbotten. Kiruna blir den femte orten som Exait öppnar kontor i. Sedan tidigare finns Exait även i Luleå, Piteå, Skellefteå och senast i Stockholm.

Att Exait väljer att flytta högst upp i landet till Kiruna är ett tydligt strategiskt val. Här finns stort behov av högteknologisk kompetens inom malmfältsområdet. Det nya kontoret i Kiruna beräknas att öppna den 1 oktober.

– Det nya kontoret i Kiruna kommer att fungera som nav till stora orter som Pajala och Gällivare och år 2013 beräknar vi att ha ett tiotal anställda i Kiruna, säger Tobias Mård, vd på Exait.

Gruvnäringen i norrbotten och den aktuella samhällsomvandlingen i Kiruna lockar många företag och det finns stora möjligheter för företag att utvecklas. Varje vecka tillkommer nya företag i Gällivare, Kiruna eller Pajala, men samtidigt är det också brist på arbetskraft.

– Malmfältsområdet är en spännande och föränderlig marknad, vilket kommer ställa krav på oss att hjälpa företag med att överbygga snabba växlingar med bra tekniska lösningar. Etableringen i Kiruna kommer bli utmanande och utvecklande för oss att bli ännu bättre, säger Tobias.

I norr är Exait redan starka leverantörer sedan tidigare inom kommuner och landsting och målet är även att växa bland privata företag i Malmfälten.

– Malmfälten och Pajala är just nu ett enormt expansivt område och vi hoppas att med vår bredd inom IT kan tillföra mycket för hela den regionen, säger Jan Karlsson, systemsäljare på Exait.

Den 31 oktober kommer Exait bjuda in lokala företag och organisationer till ett seminarium i Kiruna. Exait kommer då att presentera sig som företag och sitt verksamhetsområde.

Vill du veta mer kontakta gärna:

Tobias Mård, vd, Exait

Tel: 0911 - 640 08 E-post: tobias.mard@exait.se

Jan Karlsson, systemsäljare, Exait

E-post: jan.karsson@exait.se

Om Exait
IT-leverantören Exait, som är ett av Sveriges ledande företag inom verksamhetsstödjande IT, erbjuder tjänster inom områdena verksamhetsutveckling, systemutveckling, infrastruktur, förvaltning, service och support. Exait har kunder inom en rad olika branscher varav energisektorn, finanssektorn, offentliga sektorn, processindustrin, transportsektorn och byggsektorn är några. Totalt har Exait cirka 1 000 kunder i olika storlekar. Några av de största är Vattenfall, SSAB, SEB, Nordea, McDonald’s, Bravida och TV4. Exait omsätter cirka120 miljoner kronor och har närmare 90 anställda. Företaget grundades år 2000 och är till majoriteten medarbetareägt. Exait har kontor i Piteå, Luleå, Skellefteå och Stockholm.