Västerås Science Park AB

Examen för framgångsrik filmtrio

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2010 14:15 CET

Videoproduktionsbolaget Prolounge är först ut med att ha genomfört hela företagsinkubatorn Creates program. Prolounge drivs av tre unga kreativa entreprenörer, Christofer Wäneskog, Markus Andréasson och Anders Sjöstrand. De träffades när de gick på Kopparlundsgymnasiet och upptäckte att de var bra på att göra film tillsammans. Nu, fyra år senare gör de fortfarande film tillsammans i det gemensamma bolaget Prolounge med inriktning mot reklam, beställningsfilm och streaming. Och marknaden för film växer hela tiden, ett framgångrikt exempel är Youtube.

När deras kompisar reste jorden runt, säsongsarbetade i fjällen eller började på högskolan gick Christofer, Markus och Anders nyföretagarprogrammet Kick Start istället.
- Kick Start som program och de mentorer vi kom i kontakt med har betytt oerhört mycket för oss. Hade vi inte satsat fullt ut då hade vi suttit kvar i en källare och sysslat med videofilm på fritiden, säger Markus. Vi visste vad vi ville och att vi hade talang men vi visste ingenting om företagande. Det var ett stort steg för oss att gå från kreativa flummare till företagare.

Efter Kick Start blev Prolounge antagna till företagsinkubatorn Create. Målet var att ytterligare vässa affärsprocessen och öka marknadsandelarna. Deras vision är att Prolounge ska bli ett ledande mediecenter för hela Mellansverige inom film, ljud och animation. Med stöd från sin affärscoach har de blivit bättre på att profilera sig och vågar numera sticka ut hakan.  De har också blivit tuffare och kan idag ställa krav på sina kunder, vilket innebär att de inte tar på sig alla typer av uppdrag längre. Bland deras kunder finns Extra film, TV4, ABB, Swecon, Care of Haus och FN-programmet World Food Programme. Många av deras kunder återkommer, vilket ger Markus och hans kollegor ett gott betyg, de har också belönats med en rad filmpriser genom åren.

Nu är det dags för Prolounge att lämna inkubatorn efter ett och ett halvt år och stå på egna ben.
- Nu ska vi förvalta allt det vi fått med oss från Create och Kick Start. Create har framför allt fått oss att tänka större. Nu ser vi oss som ett professionellt videoproduktionsbolag med en mängd meriterande uppdrag i bagaget, säger Markus.

Fakta om företagsinkubatorn Create
Inkubatorn är en kreativ mötesplats där nystartade företag med tillväxtpotential kan utvecklas och expandera både nationellt och internationellt. Målet är att snabbare skapa framgångsrika företag med stor affärspotential. Programmet erbjuder förutom professionell affärscoachning även utbildning, affärsutveckling, kapitalanskaffning och tillgång till ett stort nätverk. Många av idéerna i Create bygger på forskningsresultat från högskolan men är även öppen för andra idéer som är möjliga att kommersialisera. Konceptet med inkubatorer kommer ursprungligen från USA där de första inkubatorerna etablerades under 1950-talet. Syftet var att stödja entreprenöriellt inriktade akademiker vid universiteten. I Sverige började inkubatorerna etablera sig på 1970-talet med inspiration av den amerikanska modellen. Även här i Sverige har inkubatorerna ett nära samarbete med högskolor och universitet. Create Business Incubator är en av 40 inkubatorer i Sverige och drivs tillsammans av Mälardalens högskola, Västerås Science Park och Munktell Science Park.

Prolounge: Markus Andréasson tfn: 0733-30 51 35
Västerås Science Park: Agneta Lindell tfn: 0733-400 833

Västerås Science Park är en av Sveriges största teknikparker med drygt 200 etablerade företag. Vårt mål är att stärka regionens näringsliv genom att skapa fler arbetstillfällen och fler nya företag i Västmanland. Besök vår verksamhet på http://www.vasterassciencepark.se