Exeger

Exeger Årets nanoföretag 2015

Press Release   •   Apr 17, 2015 13:11 CEST

”Det är roligt att våra framsteg uppmärksammas. Energi är valuta i konsumentelektronikkriget. Kan man ge apparaten mer energi kan man ha en större processor, bättre skärm och fler sensorer. Vi gör det utan att apparaten blir större, klumpigare och dyrare”, säger Exegers VD Giovanni Fili.

Juryns motivering lyder ”med en svensk nanoteknikinnovation som grund, ett nytänkande för solcellsapplikationer, ett kommersiellt fokus från start och en långsiktig affärsstrategi är Exeger ett föredöme bland start-up-företagen i nanoområdet och en värdig vinnare av Årets nanoföretag 2015”.

Juryn som korar Årets nanoföretag 2015 består av Björn O. Nilsson, IVA, Claes Post, Almi Invest, Tord Lendau, affärsutvecklare, Adam Feiler, Nanologica, Anders Eliasson, Business Sweden, Christian Kolár, Applied Nano Surfaces och Åsalie Hartmanis, SwedNanoTech.

Förutom juryns pris vann Exeger även Publikens pris, genom en omröstning där publiken med sina mobiltelefoner röstade på det nominerade företag som man tyckte gjorde den bästa presentationen.

Tidigare under veckan erhöll Exeger även en plats på 33-listan, där Sveriges hetaste teknikbolag utses av tidningarna NyTeknik och Affärsvärlden.

SwedNanoTech är en förening som har bildats för att skapa en tydlig profil för svensk nanoteknologi i Sverige och utlandet och etablera ett gott samarbete mellan forskare, entreprenörer och samhället i övrigt.

På fotot: Giovanni Fili, grundare och VD av Exeger, med de övriga nominerade företagen i bakgrunden. Foto: Anders Löwdin.

För ytterligare information:

Alexandre Askmo, pressansvarig 0735-933373

Exeger har utvecklat världens bästa inomhus-solcell. Förutom att ge mest energi, kan den dessutom integreras designmässigt i andra produkter, är lätt, flexibel och miljövänlig. Det gör den lämplig för användning i konsumentelektronik, ”internet of things”, bilar, och på alla andra ställen där man vill förlänga batteritiden eller helt slippa laddare, och få mer funktionalitet. Fokus är för närvarande att skala upp industriell produktion så att solcellen kan säljas i volym. Exegers mål är att bli Sveriges nästa industriella snilleföretag. Se www.exeger.com för mer information.