Science Park Halmstad AB

Exklusiv nominering för Halmstadsföretag i europeisk innovationstävling

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2014 11:59 CEST

Halmstadbaserade företaget FlexProp AB, med bakgrund från Science Park Halmstad, är tillsammans med Audi nominerade som en av tre finalister i EUREKA Innovation Award 2014 med projektet ”Pro Factory E 5063”.

FlexProp är ett världsledande företag inom området Light Weight Production Technology LWPT. Tekniken handlar om att radikalt reducera vikten i produktionsutrustning inom fordons- och flygplansindustrin. LWPT leder till en avsevärd ökning av flexibilitet och produktivitet, vilket också leder till en förbättrad ekonomisk och ekologisk hållbarhet.

EUREKA är ett EU-baserat nätverk som stödjer marknadsorienterad forskning och utveckling samt innovationsprojekt i 41 medlemsländer. Finalen avgörs den 19 november på Swiss Innovation Forum i Basel, Schweiz.

Det nominerade projektet ingår som en del i arbetet att bygga upp ett världsledande industriellt kluster inom LWPT, där bland andra Science Park Halmstad finns med, och att positionera Halland i frontlinjen inom lättviktsteknik.

-  Nomineringen kom som ett glädjande besked och ett erkännande av vårt arbete, säger Karl-Otto Strömberg, VD på FlexProp. Att införa LWPT i vital produktionsutrustning ger fördelar som minskade investeringskostnader, ökad flexibilitet i produktionen samt förbättrad produktivitet. Nu har vi en stor tilltro på framtiden och kan se att den europeiska fordons- och flygindustrin är mycket intresserade av våra lättviktsprodukter, säger Karl-Otto.

Läs mer om nomineringarna på EUREKAS hemsida

Vid frågor och mer information, vänligen kontakta

Karl-Otto Strömberg, VD FlexProp