Birka Line Abp

Exklusiv whiskey-auktion på Birka Paradise

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2011 14:03 CET

En exklusiv butelj av den irländska whiskeyn John Jameson kan bli din.

Den femtonårigt lagrade flaskan som har över 40 år på nacken kommer att auktioneras ut under Birka Cruises whiskykryssning den 13 mars.

Pengarna för de dyrbara dropparna går till stiftelsen MinStoraDag som uppfyller svårt sjuka barns önskedrömmar i Sverige.

Någonstans mellan 10 000 och 20 000 kronor. Det är i grova drag vad experter uppskattar att den här sällsynta flaskan är värd. Det handlar om en femtonårig John Jameson Pure Pot Still som på irländskt vis är destillerad tre gånger och tillverkad på en blandning av korn och malt.

Whiskeyn är dessutom tillverkad i Jameson originaldestilleri i Dublin som stängdes 1971. Inte i Midleton där dagens tillverkning sker sedan 1973 och där en utgåva med samma namn togs fram inför sekelskiftet. Flaskan som det troligtvis bara finns ett enda exemplar kvar av har donerats av Pernod Ricard, företaget som äger Jameson.

Auktionen sker under årets stora whiskykryssning som består av en mässa med smakprovning och föreläsningar av Anders Gjörling och Steffo Törnqvist. Ett flertal leverantörer ställer ut och för den som är nyfiken och törstig finns smakprovsbiljetter att köpa.

– Intresset för whisky är väldigt stort hos våra resenärer. I vår ombyggda whiskybar har omsättningen ökat med tjugo procent sedan den öppnade i januari och föreläsningarna på kryssningen är redan slutsålda. Men det finns fortfarande platser kvar på båten för den som vill besöka whiskymässan eller mingla med Steffo och Anders. Och för dem som vill vara med på auktion förstås, säger Lars Näslund, vd för Birka Cruises.

För mer information kontakta:

Lars Näslund, VD

För pressbilder:

Om Birka Cruises

Birka Cruises, ett bolag i Eckerökoncernen, bedriver sedan 1971 passagerartrafik från Stockholm. Rederiet kryssar med Birka Paradise från Stockholm till Mariehamn och sommartid också weekendkryssningar till andra destinationer runt Östersjön. Kryssningsverksamheten är miljöcertifierad enligt ISO 14001 av Lloyd’s Register Quality Assurance. Mer information på www.birka.se