MachMara PR & Marketing Communications AB

Exklusivt – ÖB Sverker Göranson pratar om det nya försvaret

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2013 15:04 CEST

Klockan 16:45 kommer Överbefälhavare Sverker Göranson till Försvarspolitisk Arena för att prata om det nya försvaret. Nytt försvar, stora förändringar och en pågående försvarsdebatt. Hur är det att vara ÖB i en försvarsmakt som hela tiden förändras? Sverker Göranson kommer ge sin syn på det försvarspolitiska läget, hotbilden mot Sverige och framtiden för den myndighet han leder.

Efter seminariet anordnar Försvarsmakten också en pressträff i tältet.

Sverigedemokraterna och Centerpartiet står inför grillning

Varje morgon genomför vi Försvarspolitiskt morgonpass. I dag klockan 9.00 respektive 9:45 ”grillar” vi Sverigedemokraternas respektive Centerpartiets försvarspolitiker och partiets ungdomsförbunds ordförande om försvars- och säkerhetspolitiken. Vi vill se bortom mandatperioden och vill jämföra de etablerade politikernas syn med de som om 5-10 år kommer leda Sverige.

Avsluta kvällen med bio – ”Vi går under jorden (1959)”

Varje kväll kl. 18:00 avslutar vi med Försvarspolitisk filmrecension. Kvällens tema är Synen på försvars- och säkerhetspolitiken de senaste decennierna. Efter filmen kommer inbjudna journalister, informationschefer och experter att recensera och debattera den.

Hela veckans seminarieprogram hittar du på www.forsvarspolitiskarena.se och i det officiella programmet. Alla våra seminarier kan också ses på webben på vår hemsida.

I år är Allmänna Försvarsföreningen, AMF-film, Civilförsvarsförbundet, FRA, Frivilliga Försvarsorganisationernas samarbetskommitté, Försvarsutbildarna, Officersförbundet, Reservofficerarna, Rikshemvärnsrådet och Saab med i projektet. Vår lokal ligger på S:t Hansgatan 11 och under veckan kan du också träffa och prata med Veteranföreningen Fredsbaskrarna som driver vårt Försvarspolitiska café.

F
ör mer information kontakta Marinette Radebo 070-240 43 77 eller marinette.radebo@forsvarspolitiskarena.se

Du hittar oss på Twitter @FPAalmedalen, Instagram @FPAalmedalen samt Facebook https://www.facebook.com/FPAalmedalen.

För andra året i rad kommer Försvarspolitisk arena att genomföra 33 seminarier med aktuella ämnen från den heta försvarsdebatten som har pågått sedan början av året. På scenen finns experter och politiker som kommer
att debattera och även informera om det vi sett på tv, hört på radio och läst om i tidningarna under våren.

Försvaret genomgår en omfattande omställning. Ett invasionsförsvar ersätts med ett mindre, men mer användbart, försvar med förmåga att kunna verka i och utanför Sverige. Omställningen i försvarspolitiken påverkar alla svenskar, men på samma gång som den påverkar alla svenskar är förutsättningarna annorlunda för den folkförankring som behövs för att göra frågorna viktiga. Vad är det då som har hänt under våren som har gjort att försvarsdebatten har varit så het? Var det debatten om enveckasförsvaret? Var det ”ryska påsken”? Eller har debatten bidragit till att vi i Sverige har blivit medvetna om att det som kan hota Sverige är både svårt att förutse och dessutom är hoten inte bara militära. Sverige behöver inte bara ett militärt försvar utan också ett civilt för att möta dessa asymmetriska hot och hur förberedda är vi? Svaren på detta hoppas vi få av våra experter och politiker under veckan.