Ynnor AB

Exklusivt: Tjänstebilsfakta provkör nya Saab 9-5 SportCombi!

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2011 11:05 CET

Som första nyhetsmedium i Sverige har Tjänstebilsfakta fått en exklusiv provkörning av nya Saab 9-5 kombi, som kommer med fem motoralternativ under 7,5 basbelopp. Febrilt jobb pågår också för att två av dieslarna ska klara utsläpp under 120 gram CO2 per kilometer.

Saab 9-5 SportCombi är nödvändig för att lyfta Saab till lönsamhet. Det största hotet är marknadens rädsla för dåliga restvärden, men den känns obefogad.

- Det framtida värdet kommer säkert att vara som för Saab före krisen, säger Ronny Svensson, VD på Ynnor, oberoende rådgivare för företagsbilar.

- Det medför att en TCO-kalkyl (”total cost of ownership”, innehavskostnad) kommer att bli rimlig för denna typ av stor familjebil . Ännu bättre blir dessa kostnader för de bilar som inom kort kommer att få ett CO2-utsläpp lägre än 120 gram per kilometer, menar Ronny Svensson.

Kombin är samma bil som sedanen fram till baksätet. Där har taket höjts med 10-15 mm för bättre utrymmen. Bakrutans branta lutning begränsar lastutrymmet upp till tak jämfört med till exempel Volvo V70. Men 530 liter mot 555 är ingen dramatisk skillnad.

Den nya versionen av nya 9-5 är lockande snygg, vilket är nog så viktigt i en värld där bilarna blir mer liktriktade och i princip är bra, funktionsdugliga och säkra arbetsredskap.

Inför provkörningen hade Saab med gott självförtroende radat upp de bilar man ser som värsta konkurrenterna: Volvo V70, Audi A6 Avant och BMW 5-serie Touring.

- Trots den begränsade provkörningstiden, är det uppenbart att Saab har byggt en mycket körglad och tilltalande kombi, säger Mikael Lindström, chefredaktör på Tjänstebilsfakta.

- Vägegenskaperna är underhållande, men samtidigt trygga. Den är bekväm, tyst och har ett fantastiskt benutrymme i baksätet. Inte minst viktigt – det är en snygg bil, som sticker ut. Det behövs på dagens bilmarknad, tycker Mikael Lindström.

Nya 9-5 SportCombi har samma motorer som sedanen. Nytt för modellår 2012 blir en mindre dieselmotor på 136 hästkrafter. Både den och 160-hästars versionen ska optimeras för att nå under 120 gram CO2 per kilometer.

- Saab vägrar, precis som BMW, att kompromissa för mycket med den svårdefinierade körglädjen och siktar därför på att de riktigt snåla versionerna också ska vara underhållande att köra. Det är ett koncept som tilltalar många tjänstebilsförare som nöter mil i vårt avlånga land, menar Mikael Lindström.

Inga officiella siffror är ännu klara, men räkna med något högre CO2-utsläpp och priser jämfört med sedanen.  Världspremiären är förlagd till bilsalongen i Genève i mars. Därefter öppnas orderböckerna och efter sommaren får de första kunderna sina bilar.

Nya 9-5 SportCombi har alla förutsättningar att ta tillbaka marknadsandelar i segmentet. Det är en efterlängtad bil för många, inte minst för landets barnfamiljer som kommer att ta hand om många företagsbilar om tre år, säger Mikael Lindström.

Läs hela provkörningsrapporten på Tjänstebilsfakta!

Tjänstebilsfakta

Fakta: Saab 9-5 SportCombi (2012)

• Längd: 5000 mm
  • Bredd: 1860 mm
  • Höjd: 1460 mm
  • Hjulbas: 2840 mm
  • Lastutrymme: 527 liter (till ryggstödets överkant)

Tjänstebilsfakta

Tjänstebilsfakta är Sveriges mest kompletta webbtjänst för dig som arbetar strategiskt med ditt företags bil-, finans-, hanterings-, skatte- och policyfrågor.