Exova METECH

Exova METECH expanderar i Tyskland

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2010 08:58 CET

Konsultföretaget Exova METECH har förvärvat ett kalibreringslaboratorium i Berlin. Laboratoriet är beläget inom området hos tågtillverkaren Bombardier, som är världens ledande tillverkare inom bl.a. järnvägsindustrin. Bombardier blir också största kund till Exova METECHs nya kalibreringsverksamhet.

Exova METECH är ett tjänsteföretag inom området kalibrering och mätteknik. På den tyska marknaden har man sedan tidigare verksamhet i Hamburg.

– Detta breddar vår kapacitet och stärker vårt erbjudande på den Tyska marknaden. Det är ett viktigt strategiskt förvärv, och vi ser Tyskland som en marknad med stor tillväxtmöjlighet, säger Hans Åberg, VD för Exova METECH. Vi arbetar just nu med att integrera labbet med vår övriga verksamhet i Tyskland.

Laboratoriet är beläget inom Bombardiers anläggningar i Henningsdorf strax utanför Berlin. Avtalet gäller fr.o.m. januari i år och omfattar 7 anställda. Exova METECH tar över verksamheten från RST Rail Systems Testing GmbH.

Bombardier, som är en stor producent inom bl.a. flyg- och järnvägsindustrin, har på platsen tillverkning av bl.a. höghastighetståg och spårvagnar.

För ytterligare information, kontakta:

Hans Åberg, VD Exova METECH
E: hans.aberg@exova.com

###

Exova METECH erbjuder kalibrering av mätinstrument och kompletta servicelösningar inom mätdonshantering till kunder inom Flyg, Försvar, Energi, Medicin, Fordon, Telecom, Elektronik och Verkstadsindustri. Totalt finns Exova METECH på 16 anläggningar i Norden och Tyskland med ca 300 anställda.

Företaget ingår i Exova Group, som världen över tillhandahåller konsulttjänster inom materialteknik, provning och kalibrering.

Läs mer på www.exovametech.se