Paroc

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2007 14:38 CEST

Paroc Group skriver letter of intent i Ryssland, Expansion i öst och fortsatt ökad efterfrågan – Paroc planerar bygga ny fabrik i Ryssland

Paroc Group, en av de ledande tillverkarna av mineralullsprodukter i Europa, har idag skrivit ett letter of intent (avsiktsförklaring) för investering i 60 hektar mark i Ryssland.
Anledningen till den kommande investeringen i mark 10 mil utanför St. Petersburg är att Paroc planerar att bygga en ny fabrik för att kunna expandera i Östeuropa.

– Vi kommer att bli starkare i Östeuropa och det är viktigt för Parocs utveckling och framtid. Våra planer att öka produktionen i Hällekis står kvar och de anställda i Sverige påverkas inte mer än att ett antal personer kommer att få chansen att hjälpa våra kollegor med know how under uppbygganden av den nya fabriken i Ryssland, säger
Arne Johanzon vd Paroc AB.

En produktionslinje, med option på extra kapacitet, kommer att byggas med den senaste tekniken i fabriken i Ryssland. Redan idag finns säljkontor i St. Petersburg och Moskva.
– Östeuropa kommer att följa Europas standard inom byggindustrin. En stor efterfrågan på byggmaterial finns redan i de här regionerna och den kommer att bli ännu större. Det tillsammans med ökad kunskap om samt fler regler för hur vi ska minska miljöutsläppen genom att minska energibehovet i våra byggnader, gör att efterfrågan inte kommer avmattas på många år framöver, säger Arne Johanzon vd Paroc AB.

Väinö Tuomisalo, President and CEO för Paroc Group:
– Marknadssituationen är idag gynnsam och de åtgärder som vidtas för att sakta ner klimatförändringarna genom att förbättra energieffektiviteten har också en ansenlig påverkan på isoleringsindustrin.

För ytterligare information kontakta:
Arne Johanzon, vd Paroc AB, tfn 0500-46 91 39
Bilder för fri publicering: Margareta Bertilsson, tfn 0500-46 93 68
www.paroc.se

Paroc Group är en av de ledande tillverkarna av mineralullsisolering i Europa. Till PAROC® produkter hör byggisolering, teknisk isolering, fartygsisolering, byggelement och akustik- produkter. Vi bedriver tillverkning i Finland, Sverige, Litauen och Polen. Vi har sälj- och representationsbolag i 13 europeiska länder. Paroc Group ägs av Arcapita Bank B.S.C.(c) och deras medfinansiärer samt att personalen i Paroc-koncernen äger en mindre andel. Vår omsättning år 2006 var EUR 403 miljoner och det genomsnittliga antalet anställda 2 172.