TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Expansiva Ultramare nyanställer och investerar

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2010 10:22 CEST

För sju år sedan köpte Ove Kärrnäs ventilationsfiltertillverkaren Ultramare AB. Sedan dess har omsättningen ökat från 18 till 50 miljoner kr i år och antalet anställda från 15 till 40. Under det senaste året ha Ultramare nyanställt tio medarbetare och investerat tio miljoner kr i nya maskiner. VD Ove Kärrnäs säger till teko.se:

– Hittills i år ligger försäljningen 35 procent över budget. Ökningen beror dels på ett starkt sortiment unika filterlösningar, dels på att vi förstärkt säljorganisationen vid huvudkontoret i Trollhättan samt i Stockholm

Ove Kärrnäs är ingen nybörjare i filterbranschen. Han startade sin karriär som säljare på IF Luftfilter, som sedermera blev uppköpt av Camfil. Efter några år kände ville han stå på egna ben. Det blev luftfilterbranschen, som han bevisligen känner till hur den fungerar:

– Jag ringde upp Ultramares dåvarande ägare och vi kom överens om ett övertagande. På de tiden låg företaget i Stockholm. De startade upp sin verksamhet med tillverkning av jutesäckar, men under andra världskriget påbörjade företaget tillverkning av tyska Freudenbergs filtermattor på licens i Sverige. Bland storkunderna återfanns Fläktfabriken och Bacho.

Annan kundstruktur

Dagens Ultramare har en helt annan kundstruktur:

- Våra stora kunder utgörs av fastighetsbolag och serviceföretag typ Riksbyggen och Bravida. Vi tillverkar och förser eftermarknaden med högkvalitativa specialprodukter för en bättre miljö. I produktportföljen återfinns allt från grundfilter, mikrofilter, hepafilter och vanliga syntetmedia.

Ove Kärrnäs har lagt ribban högt när det gäller omsättningmålet 2015:

- Vår vision är 75 miljoner kronor. För att klara det måste vi satsa mer på export och vara etablerade i de nordiska länderna. Redan idag har vi ett samarbete i Danmark som ser lovande ut, men vår exportandel på tio procent är för liten. Den måste upp.

Satsa mer på export

Ove Kärrnäs ser stora potentiella affärsmöjligheter inom EU:

- Vi är ju med i samarbetet inom Eurovent och den dagen det kommer hårdare krav på energimärkning av filterprodukter inom EU ligger Sverige långt före konkurrenterna på kontinenten. Det ger oss klara fördelar.

Resten av 2010 ser enligt Ove Kärrnäs lovande ut:

- Vi har fått fortsatt förtroende som leverantörer av våra största kunder och vi ligger 35 procent över budget jämfört med samma period förra året. Det har vi lyckats uppnå tack vare mycket övertid och en fantastisk insats av alla medarbetare. Nu diskuterar vi skiftgång för att klara alla leveranser.

Ultramare, som betyder ”Över havet” och grundat 1934, är medlem i TEKO.

Ta mig till Ultramares hemsida!