Norstedts

Expedition Läsning skänker 600 böcker till läsprojektet Allas barnbarn!

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2006 10:24 CET

Pressmeddelande Expedition Läsning 2006-11-01

Expedition Läsning startades av 12 barn- och ungdomsförlag våren 2005. Expedition Läsning är en gemensam satsning för att stärka barnkulturens ställning, lyfta och visa upp barn- och ungdomslitteraturen samt få ett större fokus på dess roll i samhället! Expedition läsning har inte något uppdrag och inte heller någon politisk eller religiös förankring. Projektet samarbetar med föreningar och organisationer i lässtimulerande frågor.

Hittills har vi haft en mängd aktiviteter, evenemang och seminarier, bl a på Bok & Bibliotek två år i rad. I år bestämde vi oss för att förlagen skulle skänka böcker till en organisation eller läsprojekt som vi tyckte stämde överens med vår vision och varför vi startade samarbetet för snart två år sedan.

Vi har alltså bestämt att varje medverkande förlag skänker en eller flera titlar, 50 ex totalt, till projektet Allas Barnbarn ur årets utgivning. Totalt blir det 600 böcker.

”Stort och varmt TACK för att ni vill skänka böcker till oss i Riksföreningen Allas Barnbarn som arbetar för läsfrämjande generationsmöten i förskola och förskoleklass! Vi kommer att sprida böckerna till läsare över hela landet i det nätverk som redan finns och som vi nu försöker bygga ut och förtäta. Det finns ingenting som känns så stimulerande och roligt som att få en egen bok att ta med sig ut till förskolan och för att läsa för "sina barnbarn", att läsa, samtala om och berätta ur för barnen.”, säger Birgitta Ahlén, ordförande i Riksföreningen Allas Barnbarn.

Expedition Läsning medverkar även på Bokmässan Örebro Slott med ett eget bokbord, där vi visar bredden hos förlagen samt har information om projektet Expedition Läsning. Vi får fantastisk hjälp av länsbibliotekarierna i Örebro som ställer upp att ta hand om detta bokbord åt oss under hela mässhelgen.

För mer information kontakta förlagens informationsavdelningar eller mejla info@expeditionlasning.se. Läs mer om Expedition Läsning på vår hemsida www.expeditionlasning.se.