PolarQuest AB

EXPEDITIONSKRYSSA I HEBRIDERNA MED HERMAN LINDQVIST

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2013 11:10 CEST

PolarQuest presenterar en ”historisk” expeditionskryssning i Hebridernas natursköna värld ombord på fartyget M/S Quest. Med på resan, som inspiratör och föreläsare, följer Sveriges kanske mest välkända historiker, Herman Lindqvist.

- Inre och Yttre Hebriderna har ett mångfasetterat förflutet som rymmer berättelser om vikingar, druider, kelter, klaner, kiltar och kungar! Det är ett fantastiskt mervärde att få ha en personlighet och kunskapskälla som Herman med ombord. Vi hoppas att alla hans fans tar chansen att följa med, säger Johanna Vakkila på PolarQuest.

Fram till idag har Herman Lindqvist skrivit 58 böcker, merparten historiska verk, men också kåserier och skönlitteratur. På sin meritlista har han även dokumentärserien Hermans Historia som sändes i Sveriges Television mellan 1991 – 2002 samt en karriär som krigs- och utrikeskorrespondent för svenska medier. Under dessa år bevakade han mer än 20 krig på nära håll och besökte över 120 länder. Han har också haft en roll som kronprinsessan Victorias mentor och privata historielärare.

Under resan kommer Herman att hålla föredrag och dela med sig av sina berättelser. Men därtill erbjuder ögruppen magnifik natur och ett rikt fågelliv med lunnefåglar och havssulor. Under resan besöks även den gröna ön Iona med vita sandstränder, den udda grottan Fingal’s Cave på ön Staffa, stenmonumentet Callanish Stones på Lewis och en rad andra spektakulära platser.

- Självklart provar vi även whisky på något av Hebridernas välrenommerade destillerier, något man inte gärna missar när man väl har tagit sig hit, säger Johanna Vakkila.
- Men en av resans absoluta höjdpunkter är såklart utposten St Kilda, upptagen på UNESCOS:s världsarvslista, vars historia är hisnande.

På St Kilda har människor levt helt avskilt i minst 2000 år. Så sent som i början av 1900-talet bodde 200 själar på St Kilda, men de sista invånarna, som levde ett mycket tufft liv på denna isolerade utpost, lämnade för gott på 1930-talet. Idag ägs ön av National Trust for Scotland, som har lagt ner mycket arbete på att restaurera husen. På klippöarna runt om St Kilda finns också världens största bestånd av havssulor – över 60 000 par häckar här. PolarQuest är det enda reseföretaget i Sverige som arrangerar resor till denna avlägsna och svårtillgängliga ögrupp.

För frågor eller ytterligare information om resan kontakta Malin Forsell på 031-333 17 30 eller malin@polarquest.se.

Foto: Nikolai Jakobsen

PolarQuest är störst i Sverige på expeditionskryssningar och har sedan 1999 arrangerat resor till Arktis, Antarktis och det bästa däremellan. Alla resor bygger på små grupper, nära möten med vilda djur och dramatisk natur samt bekväma sängar och god mat – på några av jordens mest spektakulära platser. Med oss kan du möta Arktis konung isbjörnen på Svalbard eller hundratusentals charmiga pingviner i Antarktis iskrönta värld.

Vår hemsida
Alla våra resor