Agria Djurförsäkring

Experter lär ut om hästhälsa på Häst 2006

Pressmeddelande   •   Mar 10, 2006 09:05 CET

Upp till tre fjärdedelar av svenska hästars skador sitter i rörelseapparaten – hovar, ben, leder, rygg och muskler. Men trots att många skador kan lindras eller helt förebyggas är det alltför få som gör det. Idag invigs kunskapsmässa Häst 2006 i Västerås där dessa ämnen tas upp.

Hur många hästar som skulle slippa skador på grund av felaktigt handhavande är det ingen som vet. Däremot är det uppenbart att fler hästar kan hållas friska om de som tränas och sköts på rätt sätt. Här finns det ett behov att nå ut med mer kunskap. Därför har flera föredrag på Häst 2006 vikts åt att sprida kunskap om hästens träning, fysik och hälsa.

– Oavsett vilken hästsport du ägnar dig åt eller på vilken nivå du befinner dig är en frisk häst grunden, säger Fia Mårdfelt, VD för Ridskolan Strömsholm och en av personerna bakom arrangemanget.

Under dagarna delar flera experter med sig av de senaste rönen inom veterinärmedicin, om hästarnas hälsa och om sambandet mellan hälsa, miljö, träning och prestation.

Häst 2006 är en kunskapsmässa som äger rum för första gången under helgen 10-12 mars. Kunskapsmässan kommer att vara ett återkommande evenemang, med ämnen som berör alla discipliner inom hästsporten oavsett erfarenhetsnivå.

Här är några guldkorn:
- Hästens muskulatur, Birgitta Essén- Gustavsson,
- Kan man träna för hållbarhet och prestation samtidigt? Lars Roepstorff
- Baskunskaper om skötsel, hovvård, träning, tävling, Karin Morgan
- Utfodring för hästens hälsa, Margareta Rundgren
- Inverkan av hovslagare, underlag på hoven och nedre benets funktion, Chris Johnston
- Fång – Vanligare och allvarligare än du tror, Ove Wattle
- Vad ska jag tänka på när jag köper sadel? Lillian Ågren
- Ridningens påverkan på hästens prestation, Marie Rhodin
- Hästens infektionssjukdomar, Louise Treiberg-Berndtsson

Hela programmet med cirka 70 fördrag för ovana och vana hästmänniskor, hobbyryttare och företagare finns på http://www.hastvasteras.se.

Vill du ha mer information, kontakta:
Fia Mårdfelt, VD, Ridskolan Strömsholm, 070-610 51 16 eller
Cina Seidefors, informationsansvarig, 073-964 20 01.

Häst 2006 ska bli ett arrangemang som återkommer årligen. Arrangörer är Agria Djurförsäkring, Svenska Ridsportförbundet, Aros Congress Center i Västerås. Samarbetspartners är Ridskolan Strömsholm, Landstinget Västmanland, Svensk Galopp, Västerås Mälardalen, Svenska Islandshästföreningen, ATG Hästklinikerna, Hippocampus och Länsstyrelsen Västmanland.