Dragon's Lair

Experter rekommenderar sällskapsspel

Pressmeddelande   •   Dec 19, 2013 15:44 CET

Varje dag lotsar personal i butiken på Dragon's Lair sina kunder genom den stora mängd bra sällskapsspel som finns att välja bland. Samtidigt ordnar Dragon's Lair föreningen spelträffar där alla som vill får möjlighet att lära sig nya spel tillsammans med erfarna spelare istället för att läsa reglerna själva.

För andra året i rad har vår grundare Johan Nilsson recenserat medias speltester (http://www.dragonslair.se/artikel/?dl-rekommenderar-julspel-2013), som tyvärr ofta har väldigt smala urval av spel. Det är många frågespel och barnspel, medan moderna sällskapsspel och strategispel lyser med sin frånvaro.

Därför har Johan tillsammans med David Rasmusson, Magnus Svensson, spelare i föreningen och en grupp ambassadörer för spelkulturen i sociala medier valt ut spel som de vill rekommendera till för alla som vill ha något bra att spela i jul. Vi vill samtidigt bjuda in media att höra av sig nästa gång de ska testa spel, så hjälper vi gärna till med tips nästa gång de ska testa spel.

Vi har följt medias uppdelning med familjespel, barnspel och vuxenspel med följande definitioner:

• Familjespel: Passar alla åldrar och kan anpassas så alla som är med får delta på lika villkor. Om du behöver något till en grupp med blandat erfarna och nya spelare kan du hitta det här.
  • Barnspel: Passar bra för hela familjen men kan också spelas av barn på egen hand. Observera att vi inte definierar barnspel som "för barn", utan "kan spelas av barn utan hjälp från vuxna". Alla spel vi rekommenderar här passar lika bra för vuxna utan barn.
  • Vuxenspel: Spel som kräver en del erfarenhet för att komma till sin rätt. Här får du sätta din strategiska förmåga på prov ordentligt och det är bra om de du spelar med är på ungefär samma nivå.

Frågor om rekommendationerna besvaras av Johan Nilsson [johan@dragonslair.se] eller David Rasmusson [david@dragonslair.se].

Familjespel

7 Wonders

Designer: Antoine Bauza • Spelare: 2 - 7 • Tid: 30 m

Är du trött på att vänta på att alla andra spelare ska göra sina drag innan det blir din tur igen? I 7 Wonders slipper du det. Alla spelare börjar med 7 kort som kan vara resurser, byggnader eller vetenskaplig upptäckter. Alla spelar ett var, samtidigt, sedan skickas korten som är kvar till spelaren bredvid. Alla spelar ett kort till, skickar resten, och så vidare till alla kort är spelade. Då får de spelare som hunnit bygga upp mest militär poäng för det, följt av en ny omgång med 7 nya kort. Efter tre omgångar läggs poängen från alla spelade kort till de som samlats med militärmakt mellan omgångarna och ni har en vinnare. Ett snabbt och välbalanserat spel som har något för både erfarna och nya spelare, samtidigt.

Dixit

Designer: Jean-Louis Roubira • Spelare: 3 - 6 • Tid: 30 m

Om du spelat Rappakalja tidigare så känner du igen grunderna från det i Dixit. Den stora skillnaden är att ni istället för ord har bilder, som ni ska ska beskriva och gissa på. Bilderna är konstnärliga och innehållsrika på detaljer, vilket ger spelarna stora möjligheter att tolka varje bild på olika sätt. Eftersom det är bilder och inte ordförråd som sätter gränserna så är fantasin av större betydelse och Dixitpassar hela familjen bättre.

Dominion

Designer: Donald X Vaccarino • Spelare: 2 - 4 • Tid: 30 m

Ett annorlunda brädspel som bara består av kort. Alla spelare har en varsin draghög med kort och på bordet finns gemensamma kort spelarna med hjälp av kort de redan har i sin lek kan ”köpa” för att förbättra sin lek under spelets gång. När det är en spelares tur får denne spela en handling—som kan leda till flera handlingar efter den—och sedan köpa ett eller flera kort med de mynt som skapats av spelade kort. Korten som köps ger olika fördelar och då tio av de gemensamma högarna med kort slumpas fram vid start blir varje parti olika. Det gäller för spelarna att ha en strategi på hur de skall bygga leken för att hinna köpa så mycket poängkort som möjligt innan spelet tar slut.

Escape: The Curse of the Temple

Designer: Kristian Amundsen Østby • Spelare: 1 - 5 • Tid: 10 m

Här finns ingen tid att fundera över avancerade strategier. Om inte alla spelare hinner ur templet på tio minuter har ni förlorat och förbannelsen skördat nya offer. Genom att slå rätt kombinationer på sina tärningar upptäcker ni nya rum, går mellan dem, hittar skatter och nycklar, och till slut kan ni öppna dörren som leder till säkerheten utanför templet. Men var försiktigt, om du har otur kan dina tärningar förbannas och du får inte slå med den förrän en annan spelare hävt förbannelsen genom sina tärningsslag. Bra samarbete krävs och en unik spelupplevelse garanteras.

Kingdom Builder

Designer: Donald X Vaccarino • Spelare: 2 - 4 • Tid: 45 m

Kingdom Builder är ett förvillande enkelt spel av Donald X Vaccarino, mest känd som skapare av Dominion. Spelet använder en modulär spelplan, full av hexagoner som är uppdelade i territorier med olika terrängtyper. Varje runda drar du ett terrängkort och ska placera ut bosättningar på terräng som matchar ditt dragna kort. Låter enkelt? Det är det! Men strategin och djupet kommer dels av att spelplanen förändras varje gång ni startar ett nytt spel, dels av att ni börjar med att dra tre kort med befolkningstyper. Dessa kort ger förutsättningar för hur du kan få extra poäng utifrån hur du placerar dina bosättningar. Det finns även bonusbrickor man kan samla in, som ger nya möjligheter att bygga bosättningar utöver de vanliga tre varje runda. Ett stillsamt spel, där interaktionen med andra spelare ökar ju fler ni är som spelar (2 - 4 spelare, utan expansioner). Kingdom Builder vann priset Spiel des Jahres 2012, Årets Spel i Tyskland. Fungerar perfekt som familjespel.

Las Vegas

Designer: Rüdiger Dorn • Spelare: 2 - 5 • Tid: 30 m

Ett snabbspelat tärningsspel där deltagarna ska försöka kamma hem vinsterna från sex olika kasinon. Du placerar ut dina tärningar på kasinona och måste avväga ifall du skall kämpa om storvinster eller ta lätta mindre vinster. All information ligger dock öppet på bordet, så du måste spela lite smartare än dina motspelare samt givetvis lita på att tärningarna är på din sida hela vägen.

Love Letter

Designer: Seiji Kanai • Spelare: 2 - 4 • Tid: 20 m

Ett minimalistiskt spel som endast innehåller 16 kort och 13 poängkuber och tar ca 20 minuter att spela. Det gäller att genom slutledningsförmåga avgöra vad motståndarna har för kort på hand (varje spelare har endast två kort åt gången). Den som med tur och skicklighet vinner ett antal rundor (varierar beroende på om ni är 2, 3 eller 4 spelare) lyckas lämna över sitt kärleksbrev till prinsessan Annette. Inte det djupaste av spel som existerar, men i slutändan är det dock oftast den som "räknat" ut motståndarnas svagheter som vinner. Finns i 2 olika versioner: Det japanska original översatt till engelska och en ny version i röd tygpåse. Mycket spel för 85 kr!

Mice and Mystics

Designer: Jerry Hawthorne • Spelare: 1 - 4 • Tid: 120 m

Ett äventyrsspel i familjevänlig miljö. Här spelar alla tillsammans för att klara av spelets utmaningar, det finns ingen enskild vinnare utan alla måste vara med för att ni ska lyckas vinna mot spelet. Ni är äventyrare som förvandlats till möss för att kunna rymma från fängelset och rädda prinsessan. På vägen kommer ni möta kackerlackor, spindlar, tusenfotingar, råttor och hinder som kan bli lite jobbiga för små möss (även om de har svärd, magi och rustningar). Spelet fortlöper genom scenarion som läses upp och sedan placeras en ny karta ut enligt scenarion och äventyret fortsätter. Lite rollspelskänsla och charmigt. Det räcker med att en spelare som kan engelska för att läsa historien, så det är ett utmärkt äventyrsspel för familjer med unga barn som inte läser själva ännu.

Small World

Designer: Philippe Keyaerts • Spelare: 2 - 5 • Tid: 80 m

Territoriespel som påminner en del om gamla Risk, men i en fantasyvärld som är alldeles för liten för alla de raser som vill bosätta sig där. Det gäller att välja en ras (dvärgar, orcher, jättar, råttfolk etc.) och kombinera den med en specialförmåga. Vilka raser och förmågor som finns tillgängliga slumpas fram i varje nytt spel. Sedan ska ni ta så många territorier som möjligt under spelets 10 rundor. För varje territorium du tar över ges poäng, i form av mynt. Problemet är bara att alla raser har för få arméer för att kunna expandera fullt... Så därför kan du under spelets gång välja (eller bli tvingad till) att överge sin ras, vilket leder till att du får välja en helt ny att fortsätta spela med. Med i det närmaste oändliga möjligheter att kombinera raser och förmågor har Small World ett stort omspelsvärde, plus att det finns flera expansioner med nya raser, förmågor och scenarion. Reglerna är enkla, när ni väl fått grundprinciperna klara för er så kan Small World spelas av i princip alla. Roligt, galet och konfliktbetonat.

Star Wars X-wing Miniatures Game

Designer: Jay Little • Spelare: 2 (2+) • Tid: 30 m

Välj dina skepp och piloter från de klassiska Star Wars-filmerna. Utmana sedan andra spelare i rymdstrider som kräver både taktik och precision. Ni spelar inte på någon särskilt spelplan, utan på vilket bord som helst. Skeppen flyger fritt med hjälp av förflyttningsstickor som väljs i hemlighet av varje spelare och sedan avslöjas i turordning utifrån piloternas skicklighet. Lura dina motståndare att svänga åt fel håll medan du loopar runt och skjuter ner dem och vinner din medalj från prinsessan Leia (eller en plats i Kejsarens personliga livvakt om du hellre flyger för Imperiet). Grundspelet innehåller allt som behövs för två spelare, sedan kan nya skepp läggas till ett i taget. Vi rekommenderar minst ett extra rebellskepp från början, grundspelet innehåller bara ett och det kan kännas begränsat när Imperiet har två. Det går bra att spela med fler än 2 spelare, om de har med egna skepp.

Stone Age

Designer: Bernd Brunnhofer • Spelare: 2 - 4 • Tid: 60 m

Ett mycket genomtänkt spel som handlar om att samla in resurser, mata en växande befolkning och bygga hyddor i en by under stenåldern. Du placerar ut dina arbetare på olika platser på spelplanen, beroende på vad du vill att de ska göra: Skapa verktyg, odla åkrar, föröka sig eller samla in mat, trä, sten, lera och guld. Insamlandet sker med hjälp av tärningar efter en genialt enkel metod (kräver lite baskunskap i division). Dessutom kan du uppföra nya byggnader, om du har de resurser som krävs. Sedan finns det också civilisationskort att köpa som kan ge både direkta bonusar och poäng i spelets slutskede. Ett spel med mycket stort omspelsvärde och som rekommenderas starkt. Passar alla från 8 år och uppåt.

Thurn and Taxis

Designer: Andreas Seyfarth & Karen Seyfarth • Spelare: 2 - 4 • Tid: 60 m

Du bygger upp postväsendet i södra Tyskland under 1500-talet. Alla tävlar om att vara först med att distribuera post i de olika regionerna. För att bygga en postrutt måste du skaffa korten för respektive stad och ha byggt upp ditt stall för att kunna spela ut längre postrutter. Spelet liknar ganska mycket Ticket to Ride i strukturen.

Ticket to Ride

Designer: Alan R Moon • Spelare: 2 - 5 • Tid: 45 m

Ett populärt val för bland de som vill börja utforska moderna sällskapsspel. Varje gång det är din tur väljer du en av tre saker att göra: Samla fler tågkort, använd tågkort för att bygga tåglinjer mellan städer, eller ta dig an fler hemliga bygguppdrag som kan ge bonuspoäng när spelet är slut. Det finns flera olika versioner med varierande svårighetsgrad. Originalet som utspelar sig i USA rekommenderas för nya spelare medan Ticket to Ride Europe innehåller extra regler för de som vill ha mer utmaning. Dessutom finns flera tillägg som garanterar stort omspelsvärde.

Tsuro

Designer: Tom McMurchie • Spelare: 2 - 8 • Tid: 15 m

Ett snabbt strategispel för upp till åtta spelare som bygger vägar som deras pjäser följer runt brädet. Den som håller sig kvar längst utan att flyga ut över en kant vinner. Här finns stora möjligheter för fulspel, eftersom en vägbricka kan användas både för att hålla sin egen pjäs kvar i spel och för att skicka någon annans över kanten.

Barnspel

Bandu

Designer: Klaus Zoch • Spelare: 1 - 10 • Tid: 45 m

Kombinera auktionsmomentet från spel som Monopol och Power Grid med fingerfärdighet när du tävlar mot dina vänner för att bygga det torn som står kvar längst. Betala för att få klossarna du vill ha eller tvinga någon annat att bygga med en kloss som kan förstöra så mycket för dem att deras torn rasar. Ett lätt spel att komma igång med och varje omgång bjuder på nya utmaningar. För extra utmaning kan ni ta med Bandu på nästa båtresa och bygga torn som står emot gungandet.

Blitz

Designer: Jacques Zeimet • Spelare: 2 - 8 • Tid: 20 m

På bordet står fem föremål i olika färg. När ett kort vänds upp gäller det att snabbast ta det föremål som finns i rätt färg på bilden, om det finns! För ibland är inget av föremålen på bilden i rätt färg, men då saknas också ett föremål och dess färg helt, och den som tar det föremålet får poängen. Tänk snabbt och rör dig snabbt för att vinna.

Carcassonne

Designer: Klaus-Jürgen Wrede • Spelare: 2 - 5 • Tid: 45 m

Välkommen till södra Frankrike. En bricka i taget växer landsbygden runt staden Carcassonne och med sina riddare, bönder, munkar och stråtrövare ska spelarna samla så många poäng som möjligt. Redan i den klassiska första versionen som fortfarande tillverkas finns otaliga timmar spelglädje. Det kan sedan utökas med några av de många tilläggen och det finns även fristående versioner med olika tema, till exempel årets nya Carcassonne South Seas, en perfekt julklapp till gamla fans som vill ha en ny upplevelse.

DuCo

Designer: Henrik Larsson • Spelare: 1 - 5 • Tid: 20 m

Ett pusselspel där du ska samla poäng genom att matcha former och färger på nya kort som läggs till de som lagts tidigare. Varje nytt kort förändrar spelplanen och skapar nya möjligheter. Dessutom finns flera olika alternativa regler för mer erfarna spelare. Kan spelas som patiens eller med så många spelare som får plats runt bordet.

Get Bit

Designer: Dave Chalker • Spelare: 2 - 6 • Tid: 20 m

Ett kortspel där du försöker hålla dig kvar så länge som möjligt medan hajen äter upp de andra spelarna en bit i taget. Välj ett nummer och hoppas att du är ensam om det högsta numret för att simma till säkerhet. Get Bit! är från början ett fristående spel men ingår nu i Mayday Games ”Dumma pirater”-trilogi tillsammans med Walk the Plank som kom i år och Hold Your Breath som släpps i april 2014.

King & Assassins

Designer: Lukasz Wozniak • Spelare: 2 • Tid: 20 m

Ett lättsamt men strategiskt spel för två där ni försöker överlista varandra. En spelare har rollen som den elaka kungen och skall visa upp sig för pöbeln genom att passera marknaden till slottet. Med sig har kungen sina livvakter som skall skydda kungen från den arga folkmassan. Den andra spelaren kontrollerar pöbeln och har vid spelets början i hemlighet valt ut tre individer i folkmassan som är lönnmördare. Spelet är väldigt psykologiskt när vem som helst kan vara en lönnmördare. Kungens livvakter måste bana väg för kungen, arrestera bybor som känns misstänksamma eller störande för att undvika att lönnmördarna kan slå till. Lönnmördaren måste överlista kungens livvakter och flytta lönnmördarna i position och samtidigt få kungen att arrestera fel bybor. En kortlek visar varje runda hur många handlingar varje spelare får och skulle leken ta slut innan kungen når slottet vinner lönnmördaren.

King of Tokyo

Designer: Richard Garfield • Spelare: 2 - 6 • Tid: 30 m

Har du nån gång undrat hur det känns att vara ett kaiju-monster? I King of Tokyo leker du och upp till fem vänner herre på täppan i Japans huvudstad, utan någon omtanke för er omgivning. Slåss med de andra monstren och skaffa särskilda förmågor som ger dig fördelar. Reglerna påminner lite om Yatzy: Du har sex tärningar och får slå om alla eller några av dem två gånger, för att få den bästa kombination du kan för att anfalla, läka, bygga upp energi eller samla poäng. Ett perfekt spel att ta med när ni är ute och fikar eftersom spelplanen inte behövs, det går lika bra att använda en upp-och-nervänd kaffekopp.

Ponder

Designer: Isabel Holmberg • Spelare: 2 - 4 • Tid: 45 m

Svenska Mindtwister vann Leksaksbranschens spelpris Guldtärningen 2010 med Ponder, ett strategispel för två till fyra spelare som ska flytta sina grodor över dammen genom att hoppa på näckrosblad. Påminner lite om klassiska Kinaschack men de här grodorna är lite tuffare och kan knuffa ner andra i vattnet om de står i vägen. Snabbt och lättspelat med en bra slumpmekanismer som ger utrymme för mycket strategi.

Vuxenspel

Agricola

Designer: Uwe Rosenberg • Spelare: 1 - 5 • Tid: 120 m

Vi har redan rekommenderat Stone Age så för mer erfarna spelare måste vi också ta med Agricola. Här börjar du spelet med två bönder på en bondgård och målet är att bygga upp gården så den ger poäng i de fyra skördarna. Spelet är alltid 14 rundor och i varje runda kan varje bonde göra en sak, till exempel samla resurser, bygga ut huset eller odla. Du kan också välja att låta bondefamiljen växa så du kan göra mer, men alla måste ha mat för att överleva. Agricola erbjuder enorm variation genom sina hundratals kort och alla handlingar som kan göras. Temat från Agricola återkommer i Agricola: All Creatures Big and Small, ett spel för 2 spelare där alla val är synliga hela tiden. Ingen slump eller hemliga kort. Mer för dig som gillar schack och vill ha något nytt med liknande känsla.

Coup

Designer: Rikki Tahta • Spelare: 2 - 6 • Tid: 15 m

Ett partyspel med mycket bluff, intrig och taktik. Med hjälp av 15 (3 av varje, 5 olika) rollkort ska du försöka bli den sista spelaren med hemlig, nedvänd karaktär kvar. Du kan använda sig av mynt för att leja mördare, stjäla pengar eller utföra en "kupp" om du har tillräckligt med mynt. Ett spel som kan spelas flera omgångar i streck.

Hive

Designer: John Yianni • Spelare: 2 • Tid: 20 m

Spel för 2 spelare, där du har kontroll över en koloni med insekter. Du har ett bi samt ett antal skalbaggar, myror, spindlar och gräshoppor, alla med unika förflyttningsegenskaper. Det gäller att omringa motståndarens bi helt. Pjäserna är hexagonala och ett klurigt moment i spelet är att boet där de rör sig hela tiden måste hänga ihop, man får aldrig flytta pjäser som leder till att boet separeras. Mycket smart spel, som kan spelas på väldigt liten yta. Perfekt för exempelvis en tågresa.

Lords of Waterdeep

Designer: Peter Lee & Rodney Thompson • Spelare: 2 - 5 • Tid: 60 m

Ett välgjort resurshanteringsspel under ett tema hämtat från klassiska rollspelet Dungeons & Dragons. Du styr ett av husen som kämpar om makt i staden Waterdeep och samlar poäng bland annat genom att de hjältar du rekryterat utför uppdrag eller så kan du uppföra byggnader som andra spelare kan använda men du tjänar på.

Shogun

Designer: Dirk Henn • Spelare: 3 - 5 • Tid: 150 m

I det medeltida Japan är du en daimyo (feodalherre) som söker kontrollera territorier för att slutligen bli utsedd till Shogun. Ett spel som tar klassiska Risk och Axis & Allies ett stort steg framåt. Dessutom måste du varje år se till att du kan mata ditt folk, så att de inte startar en revolt. Varje runda kan du utföra fyra olika typer av handlingar: byggnader, resurser, förstärkningar, förflyttning/attack. Stridssystemet i Shogun innehåller varken tärningar eller kort, utan inkluderar ett ganska unikt torn... Du släpper ner färgade kuber (som representerar soldater) i tornet men endast en del av dem kommer ut. En slumpfaktor som jämnas ut av att de som inte lyckas "manövrera" tornet i just den striden, lagras och kommert till användning senare i spelet. Shogun tillåter 3 - 5 spelare och är ett stort spel, där det finns mycket att göra, många faktorer att hantera. Det gör att ett parti kan ta upp till 4 timmar att genomföra.

The Resistance

Designer: Don Eskridge • Spelare: 5 - 10 • Tid: 30 m

Imperiet måste krossas! Ni är motståndsrörelsen som kämpar för att förändra världen innan imperiets spioner förstör era planer. Ett detektivspel för upp till 10 spelare, ju fler ni är desto bättre, där det ni gör på era uppdrag ger ledtrådar om vilka som är motståndskämpar och vilka som är spioner. Välj rätt ledare inför varje uppdrag så stoppar ni spionerna och klarar ert uppdrag. Det finns också en utökad version som utspelar sig vid Kung Arthurs hov, The Reistance: Avalon.

Zombicide

Designer: Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien & Nicolas Raoult • Spelare: 1 - 6 • Tid: 60 m

Ett samarbetsspel där ni är överlevare efter zombies tagit över världen. Varje överlevares unika förmågor behövs för att ni ska kunna komma undan de odöda. Spelet sköter alla zombies och genom olika scenarion bygger ni er egen historia om hjältemod och ond, bråd (ofta våldsam) död. Spelet har mycket gemensamt med Mice and Mystics men med mindre saga och mer... zombies. Oavsett om du läst alla The Walking Dead-serier eller aldrig ens tänkt tanken på hur du skulle klara dig när de tar över så lovar spelet många spännande spelkvällar.

---

Dragon's Lair grundades 2004 och består av en ideell förening och en butik. Butiken är Stockholms mest välsorterade inom sällskapsspel, brädspel, samlarkortspel och miniatyrspel. Föreningen skapar nya möjligheter för spelare att mötas på olika typer av evenemang. Dragon's Lair står värd för turneringar, utbildningar och pressträffar, och bjuds ofta in att representera spelhobbyn i media och på mässor.