Skogsindustrierna

Expertgrupp bedömer ny, svensk arkitektur

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2007 09:35 CET

Juryn för Träpriset 2008 är utsedd. Tre kvinnor och två män ska tillsammans utse Sveriges mest spännande träbyggnad från de senaste fyra åren. Just nu pågår insamlingen av förslag och den 9 mars startar juryns bedömningsarbete.

”En har varit ansvarig för renoveringen av Sarajevos Nationalmuseum, en annan skapar en våning och konsthall av en bunker i Berlin och en tredje har startat eget för att få göra spännande arkitektur,” berättar Per Bergkvist, projektledare för Träpriset på Skogsindustrierna. ”Att nominera och utse en vinnare till ett av Sveriges främsta arkitektpris är en stor utmaning och alla i juryn gör en viktig insats för svensk träarkitektur.”

Medlemmar i träprisjuryn 2008 är:
1. Love Arbén, arkitekt, född 1952 i Stockholm
2. Åsa Kallstenius, arkitekt, född 1970 i Stockholm
3. Jan Lagerström, civilingenjör Väg och Vatten, född 1950 i Stockholm
4. Petra Petersson, arkitekt, född 1966 i Lund
5. Tina Wik, arkitekt, född 1955 i Helsingfors

Insamlingen av bidrag pågår fram till den 9 mars. Bland hittills insända bidrag finns bland annat flerbostadshus, villor, broar, flygledartorn och till och med en fågelholk!

”Den största utmaningen svensk träarkitektur står inför idag är att möta dagens krav på utformning, kvalitet och omsorg om detaljer och samtidigt framhålla dess ekologiska fördelar och minska energiförbrukningen,” anser Tina Wik, arkitekt och medlem i juryn. ”Jag hoppas att årets förslag ska kunna möta ovanstående krav samt visa på träets vida möjligheter som konstruktionsmaterial, i husets alla beståndsdelar samt dess möjligheter till ett kreativt och kunnigt samspel med andra material där de olika materialens egenskaper kommer till sin rätt.”

I höst nomineras de främsta bidragen och vid Skogsindustriernas årsmöte i april 2008 utser juryn byggnaden och vem eller vilka som förutom äran även vinner den gyllene hästen och prissumman på 100 000 kronor. Träpriset delas ut vart fjärde år, senast gick det till Universeum och Wingårdh Arkitektkontor. År 2008 delas Träpriset ut för tionde gången, till en byggnad som representerar god svensk arkitektur i trä och som speglar tiden vi lever i.

För ytterligare information, gå in på http://www.skogsindustrierna.org/trapriset eller kontakta:
Per Bergkvist, projektledare för Träpriset, tfn 08-762 79 84, per.bergkvist@skogsindustrierna.org
Johanna Blom, informationsansvarig–trä, tfn 08-762 72 77, johanna.blom@skogsindustrierna.org

Skogsindustrierna är massa- och pappers- samt den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Skogsindustrierna företräder ett 60-tal massa- och pappersbruk och 160 sågverk samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Skogsnäringen sysselsätter närmare 100 000 personer och exporterar årligen för 110 miljarder kronor.