Veeam

Explosiv tillväxt för Veeam i molnet

Pressmeddelande   •   Dec 06, 2013 14:19 CET

Veeam® Software, innovativ utvecklare av lösningar för backup, replikering och administration i virtuella miljöer som VMware vSphere och Microsoft Hyper-V, har offentliggjort ny information om tillväxten för molnerbjudandet Veeam Cloud Provider (VCP), där tillväxten fortsätter att överstiga 100 procent från år till år.

Idag är fler än 4 000 leverantörer av hosting, managed services och molntjänster över hela världen involverade i VCP-programmet, däribland marknadsledare som OVH.com, BitCloud och mindSHIFT Technologies.

Veeam VCP erbjuder flexibla licenser på månadsbasis eller kontinuerligt för att möta behoven på molnmarknaden.

Programmets snabba tillväxt drivs av utvecklingstakten för Veeams produkter, däribland den nyligen lanserade flaggskeppsprodukten Veeam Backup & Replication™ v7, som erbjuder en mängd nya funktioner, där ett urval är:

·  Inbyggd WAN-acceleration: upp till 50 gånger snabbare D2D2C-backup (disk-to-disk-to-cloud)
·  GFS retention: Konfigurerbara policies för att hantera olika generationer av backup.
·  Utökad support för VMware vCloud Director: full insyn i vCD-infrastruktur och sömlös backup och återställning av vApps och virtuella maskiner.
·  RESTful API för enkel integration med tjänsteleverantörers portaler.
·  VirtualLab för replikering – för att effektivisera återställning vid systemkrascher och testa replikeringar i form av exempelvis felsökning, testning av patchar och i träningssammanhang.
·  Analysverktyg för att säkerställa en snabb och effektiv process när nya klienter ska läggas till.

Veeam har också introducerat databasen Veeam Cloud Provider Directory för att koppla samman tjänsteleverantörer med Veeams fler än 80 000 kunder och 20 000 återförsäljare världen över, där många vill bygga ut befintliga on-premisesystem med Veeam till molnet. VCP-tjänstens erbjudande inkluderar att lagra backuper, basera replikeringer och genomföra återställningar i molnet.

“Framgången för vårt VCP-program är ett kvitto på det snabbväxande behovet av molntjänster och behovet hos leverantörer av hosting och managed services att säkra sina klienter med modernt dataskydd. Månadsvis licensiering växer snabbt och står nu för 45 procent av våra totala VCP-intäkter. Vi möter ett mycket viktigt behov bland tjänsteleverantörerna och ett resultat av det är att VCP-programmet nu står för en betydande del av våra totala intäkter. Vi ser tjänsteleverantörerna som partners och det är orsaken till att vi nyligen lanserade VCP-databasen som kopplar samman leverantörerna med kunder och återförsäljare på jakt efter moln- och tjänstebaserad backup och återställning. Våra partners framgång är viktig för vår framgång och detta kommer att hjälpa hela ekosystemet att växa”, säger Ratmir Timashev, Veeams CEO.

Veeam Cloud Provider-programmet har nu fler än 4 000 tjänsteleverantörer registrerade över hela världen. Erbjudandet med månadsbaserad licensiering finns i fler än 70 länder och tusentals Veeam-återförsäljare världen över erbjuder även de långsiktiga licenserna. VCP-programmet gör det möjligt för tjänsteleverantörer att öka sin intäkt genom att erbjuda ett större och mer differentierat utbud av tjänster för dataskydd och administration, erbjuda snabbare respons när virtuella maskiner eller data behöver återställas och sänka kostnader genom att effektivisera daglig administration.

”Vi hade inga tankar på att bygga vår egen backup-teknologi. Veeam är redan en bevisat effektiv lösning och passar perfekt ihop med vårt molnerbjudande. Vi utvärderade flera tjänster och valde Veeam för produktens höga pålitlighet”, säger Miroslav Klaba, forsknings- och utvecklingsansvarig på OVH.com, Europas största företag för webhosting, som valt Veeam som leverantör av avancerad backup, replikering och återställning.

Om Veeam Software

Veeam® is Modern Data Protection™ - providing powerful, easy-to-use and affordable solutions that are Built for Virtualization™ and the Cloud. Veeam Backup & Replication™ delivers VMware backup, Hyper-V backup, recovery and replication. This #1 VM Backup™ solution helps organizations meet RPOs and RTOs, save time, eliminate risks and dramatically reduce capital and operational costs. Veeam Backup Management Suite™ provides all the benefits and features of Veeam Backup & Replication along with advanced monitoring, reporting and capacity planning for the backup infrastructure. Veeam Management Pack™ (MP) extends enterprise monitoring to VMware through Microsoft System Center and also offers monitoring and reporting for the Veeam Backup & Replication infrastructure. Veeam also provides free tools for the virtualization community.

Founded in 2006, Veeam currently has over 20,000 ProPartners and more than 80,000 customers worldwide. Veeam’s global headquarters are located in Baar, Switzerland, and the company has offices throughout the world. To learn more, visit http://www.veeam.com.