TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Exporten lyfter svenska slipsar

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2012 10:01 CEST

För första gången på flera år ökar försäljningen av slipsar igen. Och det är ökad export som ligger bakom med USA och Norden som draglok. Det visar en rundfråga som teko.se gjort bland svenska modeföretag som marknadsför manliga accessoarer.
En förklaring är att den yngre generationen modemedvetna killar har upptäckt slipsen. Efterfrågan i USA har stigit brant inom den målgruppen och då följer övriga världen efter.

Samtliga företag som teko.se talat med bekräftar att de har en högre orderingång och större orderstock i dagsläget jämfört med samma period förra året vad gäller slipsar.

Jan Borghardt, Senior Advisor vid skjorttillverkaren Eton i Gånghester säger så här:
– Det har definitivt vänt. Vi säljer mycket bra till amerikanska varuhusgiganter som Nordstrom och Bloomingdale’s. Det är den yngre generationen som drar upp försäljningen, sedan 50- och 60-talisterna slängt slipsen. Nu koordinerar vi slips och skjorta mer intensivt  i vår marknadsföring än tidigare. Slipsen har haft en tuff tillvaro, delvis på bekostnad av flugan som tagit marknadsandelar. Tidigare svarade den för fem procent av försäljningen hos oss och slipsen för 95. Nu står flugan för 25 procent.

Anders Bengtsson, VD Stenströms skjortfabrik i Helsingborg, redovisar också ökad slipsförsäljning:
– Vi säljer cirka 20 000 slipsar om året. Volymen har varit relativt stabil, men med en liten ökning för varje säsong tack vare våra satsningar på nya exportmarknader. Slipsen är definitivt inte uträknad. Den kommer fortsatt att vara en viktig del i mannens garderob. Stenströms försäljning av övriga accessoarer består av scarfs, hankies och boxershorts. Ett betydelsefullt produktsortiment för oss.

Jockum Åkesson, VD Portia i Malmö, ser fler yngre köpare:
– Vi har sålt fem procent fler slipsar under första halvåret i år jämfört med förra året. Det handlar om ett trendbrott eftersom försäljningen praktiskt taget legat still de senaste åren. Det är främst yngre killar som köper slips idag, medan 50-plussare tycker det är omodernt med slips. Uppgången kan förklaras med att vi just kommit in på den danska marknaden och där är det inte lika trögt att sälja slips - även till den äldre generationen – även om danskarna helst föredrar fluga. På den svenska marknaden finns det ett bälte mellan Stockholm och Göteborg där de som köper mest återfinns. Skåne och  Norrland är mer svårsålda landsändar.

Jens Engwall, VD Amanda Christensen, Ulricehamn:
–Vi kan notera en klart bättre orderingång för andra halvåret 2012 jämfört med samma period 2011. Augusti och september är våra bästa månader på året då vi levererar ut de största volymerna till beklädnadsfackhandeln. Det är den unge modeintresserade  killen i karriären som knyter slipsen igen. Han bär inte i samma omfattning en skjorta med avvikande tyger och olika färg på knapparna längre, som funnits i modebilden de senaste åren. Nu vill han smycka ut sig med en slips istället. För vår del har ökningarna kommit på flera av våra exportmarknader. Norge, Danmark och Finland har gått starkt, däremot har det gått trögt i Skottland, Irland och England. Men det beror på att detaljhandeln där har det kämpigt just nu.

Eton, Stenströms, Portia och Amanda Christensen är medlemmar i TEKO.