Ratos AB

Exportpris till Haglöfs

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2003 11:54 CEST

Ratos dotterbolag Haglöfs har idag erhållit det prestigefyllda priset "Export Hermes 2003" som utdelas av Exportrådet. Vid prisceremonin som äger rum idag kl 15.00 i samband med Världshandelsdagen på Stockholms Handelskammare överräcks priset till VD Mats Hedblom av Kronprinsessan Victoria.

- Att få ett så fint pris betyder oerhört mycket för ett företag som Haglöfs. Vi har jobbat stenhårt under många år med att utveckla bra produkter som samtidigt har en design som attraherar våra kräsna internationella kunder, säger VD Mats Hedblom.

Haglöfs utvecklar, producerar och marknadsför utrustning och kläder för ett aktivt uteliv. Sortimentet omfattar ryggsäckar, sovsäckar, tält, skor och kläder. Koncernen är marknads­ledande i Skandinavien och inledde uppbyggnaden av utomnordiska marknader under 2000. Omsättningen uppgick 2002 till drygt 300 Mkr varav 75% säljs utanför Sverige. Exporten har de senaste fem åren ökat med ca 150%. Haglöfs blev ett helägt dotterbolag till Ratos våren 2001.

- Det är glädjande att se Haglöfs skörda dessa framgångar i en annars mycket hård marknad, kommenterar Ratos styrelse­ordförande Olof Stenhammar, VD i Haglöfs 1975-79.

Exportrådets pris har funnits sedan 1981 och delas ut till företag som genomfört en framgångsrik exportlansering. Haglöfs vann i klassen för företag med färre än 50 anställda.

För ytterligare information:
Arne Karlsson, VD Ratos 08-700 17 00
Mats Hedblom, VD Haglöfs 070-528 7007

Kommande informationstillfällen från Ratos:
Delårsrapport januari - juni 2003 27 augusti 2003
Delårsrapport januari - september 2003 12 november 2003

Ratos AB (publ),
Drottninggatan 2 Box 1661
SE-111 96 Stockholm Sweden
Org nr/Corp. Id. no. 556008-3585,
Telephone +46 8-700

Ratos är ett börsnoterat private equity-bolag. Affärsidén är att över tiden skapa högsta möjliga avkastning genom att investera i, utveckla och avyttra företrädesvis onoterade bolag. Ratos erbjuder därmed en unik investeringsmöjlighet för aktiemarknadens aktörer. Det redovisade substansvärdet uppgår till drygt 8 miljarder kronor. Innehaven i Ratos är Arcorus, Atle Industri, Camfil, Dahl, DataVis, DIAB, Dynal Biotech, Gadelius, Haendig, Haglöfs, Hilding Anders, HL Display, Industri Kapital, Intervect, Lindab, Martinsson, Overseas Telecom, Q-Labs och Superfos.