Exportrådet

Exportrådets marknadsöversikt april 2009 - pressmöte 23 april kl. 10.00

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2009 10:07 CEST

Fjärde kvartalet i fjol var det svagaste för världsekonomin sedan andra världskriget. För första kvartalet i år har endast Kina rapporterat BNP-siffror. Exportrådet har i sin markroanalys en bevakning av 37 länder. För nästan alla länder finns en mängd månadsindikatorer och de tyder på att efterfrågan fortsatte att rasa under första kvartalet i år. Vi ser också att svensk export inlett året med starkt negativa förändringstal.

- Hur djup blir nedgången?

- När bottnar det?

- När vänder det uppåt?

I Exportrådets första marknadsöversikt för i år kommer vi att försöka besvara de här frågorna och vilka konsekvenser det får för svensk export. Exportrådets chefekonom Mauro Gozzo kommer på ett pressmöte torsdagen den 23 april att presentera en ny internationell konjunkturprognos som sträcker sig till och med år 2010. På grundval av den bedömningen presenteras även en prognos för svensk export för år 2009 och 2010 samt marknadsutsikterna per region.

Välkommen!

Tid: Torsdagen den 23 april kl. 10.00

Plats: World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm

Anmälan: press@swedishtrade.se

För ytterligare information kontakta:

Mauro Gozzo, chefekonom Exportrådet tel. 08-588660 35, 070-883 85 28

Katinka Palmgren, presskontakt Exportrådet tel. 08-588661 64, 076-11211 23

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i närmare 60 länder med 530 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 550 miljoner kronor.

Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/press