Exportrådet

Exportrådets marknadsöversikt mars 2006

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2006 11:04 CET

Pressmöte 13 mars kl 10

Tillväxten i världen blev lägre 2005 än 2004 men i de flesta av världens regioner utvecklas aktiviteten så väl att mycket talar för att 2006 kan bli ett starkt år för världsekonomin. Dragloket för världsekonomin USA uppvisade visserligen ett svagt BNP-utfall fjärde kvartalet 2005, men det berodde främst på effekterna av orkanerna. USA har ett betydande moment i sin ekonomi, men samtidigt ringer allt fler varningsklockor för en kommande inbromsning.

Hur ser konjunkturutsikterna ut för 2006 och 2007 i de viktigaste ekonomierna i världen? Är världsekonomin på väg att få ett fjärde starkt år i rad 2006 som kanske till och med överträffar 2004 eller finns det risk för en vändning nedåt inom en snar framtid? Kan någon annan ta vid som draglok om USA växlar ned?

Exportrådets chefekonom Mauro Gozzo kommer på ett pressmöte den 13 mars att presentera ett scenario för de internationella konjunkturutsikterna till och med år 2007 och vad detta innebär i form av möjligheter och hot mot svensk export. Då presenteras även en bedömning av de svenska exportutsikterna för år 2006 och 2007 per region.

Välkommen!

Tid:måndagen den 13 mars kl 10.00

Plats: Exportrådet, World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm

Anmälan: press@swedishtrade.se

För ytterligare information kontakta:

Helena Olsson, informatör Exportrådet, tel 08-588 660 77, 0708-81 86 93

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 40 länder med 400 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 400 miljoner kronor.

Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/press .