Holiday Autos Nordic

Extrautrustning

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2007 13:34 CET

Brittiska män visar sig vara på shoppinghumör när de köper ny bil genom att extrautrusta den med dyra prylar - som de sedan inte använder.

En undersökning som holiday autos gjort i Storbritannien visar att 37% av männen säger sig ha köpt åtminstone tre prylar till sin bil som de sedan inte använder. Radarvarnare, DVD-spelare och satellitnavigationssystem är den minst använda utrustningen – till en ungefärlig kostnad på dryga 4000 kronor per styck. Endast 11% av männen i undersökningen säger sig aldrig ha köpt några extraprylar till sin bil.

Bland de som köpt extrautrustning till sina bilar säger sig hela 82% att de inte använder dem mer än någon gång i veckan. 43% säger sig använda utrustningen 2-3 gånger i månaden, 19% har inte använt sig av sina nya prylar det senaste halvåret och 8% har inte rört dem överhuvudtaget det senaste året.

Vad är då anledningen att männen inte använder sig av den dyrköpta extrautrustningen?

- 38% vet inte hur man använder den

- 26% köpte den bara för att vänner och kollegor hade liknande utrustning

- 18% köpte den enbart för att den var snygg

Den mest använda prylen bland männen var en värsting-CD-spelare, men även denna användes regelbundet av så lite som 27% av männen. Onlineundersökningen, som gjordes bland 2,500 av holiday autos brittiska kunder visade en siginifikant skillnad mellan könen vad gäller vilken extrautrustning man väljer till sin bil.

Kvinnor väljer mer praktiska prylar som ökar bekvämligheten och tryggheten för dem själva eller familjen i bilen. Många av dessa är dessutom redan inbakade i standardutrustningen och därmed grundpriset för bilen. 94% av kvinnorna säger sig ha använt något av bilens extratillbehör den senaste veckan. Kvinnornas “måsten” i bilen är mindre materialistiska och mer praktiska; mugghållare, spegel med belysning (på förarsidan), stort handskfack och en rejäl CD-spelare.

Männens 10-i-topp

1) Satellitnavigationssystem (GPS)

2) Uppgraderat musiksystem

3) Hands-free/Bluetooth

4) Air conditioning

5) Radarvarnare

6) DVD spelare

7) Parkerings sensorer

8) Elektroniska fönsterhissar

9) Lättmetallfälgar

10) TV

Kvinnornas 10-i-topp

1) Air conditioning

2) Spegel på förarsidan (med belysning)

3) Elektroniska fönsterhissar

4) Stort handskfack/stort bagageutrymme

5) Uppgraderat musiksystem

6) Mugghållare

7) Hands-free

8) Larm

9) Satellitnavigationssystem (GPS)

10) Dörrlås inne i bilen (Källa: holiday autos UK)

För mer information

Eva Lundström, marknadschef holiday autos nordic +46 8 5062 1017, +46 703 414255
eva.lundstrom@holidayautos.se
www.holidayautos.se

holiday autos är världens största hyrbilsbroker med hyrbilar på fler än 4000 destinationer runt om i världen. I Norden finns holiday autos i Sverige, Norge, Danmark och Finland. holiday autos är ett helägt dotterbolag till Holiday Autos International som ägs av Sabre Holdings, ett av världens största reseföretag.