Telge AB

Extrema elpriser för tredje gången denna vinter

Pressmeddelande  •  2010-02-22 16:58 CET

Idag den 22:a februari står en stor del av den svenska kärnkraften stilla. I kombination med mycket kallt väder i hela Norden har dagens elpris nått en ny rekordnivå på 5 kr/kWh. Det är tredje gången denna vinter som problemen i den svenska kärnkraften skickar iväg elpriset till nya tråkiga rekord.

Oskarshamn 3 skulle ha startat igår söndag men starten har skjutits upp till torsdag denna vecka. Ringhals 2 skulle enligt Vattenfall vara tillbaka i produktion imorgon tisdag men den starten är framskjuten till söndag. Det innebär att den svenska kärnkraften går på 61 procent av utnyttjandegraden.

– Problemen med den svenska kärnkraften startade redan förra sommaren och informationen från Vattenfall och de andra kärnkraftsägarna har varit undermålig. Vattenfall har sedan i maj skickat 30 startmeddelanden för sin reaktor Ringhals 1, utan att den har kommit igång. Det skapar en stor osäkerhet och driver upp elpriserna helt i onödan säger Johan Öhnell, vd på Telge Energi.

Svenska Kraftnät har sedan många år upphandlat en effektreserv för att kunna säkerställa att Sverige inte får elavbrott kalla vinterdagar. Många elkunder är oroliga för de återkommande elprischockerna och Telge Energi driver ett förslag om att effektreserven ska kunna användas för att förhindra elprischocker.

– Effektreserven kan användas för att öka utbudet av el under de timmar med extrema priser och förhindra elprischocker. Det är ett enkelt och billigt sätt att redan nästa vinter kunna stärka kundernas ställning. Regeringen bör snarast ge Svenska Kraftnät i uppdrag att förhindra elprischocker genom att använda effektreserven vid extrem kyla fortsätter Johan Öhnell.

Trots de höga elpriserna denna vinter rekommenderar Telge Energi rörligt elpris. De höga elpriserna är tillfälliga och vi avråder därför från att binda elpriset på nuvarande nivåer. Vi har fortsatt låg efterfrågan från industrin på grund av lågkonjunkturen samtidigt som det kommer att byggas ny elproduktion under 2010.

Vattenfall som äger Ringhals 1 och 2, som står stilla, har utlovat att bägge reaktorerna ska vara i drift 28 februari respektive 2 mars. Bägge startmeddelanden är alldeles färska och vi litar därför på att Vattenfall denna gång startar elproduktionen. Det kommer att sänka elpriser rejält. När vintern sedan tar slut så kommer elpriset ner på samma nivå som 2009.

Redan imorgon tisdag väntas varmare väder i stora delar av Sverige till följd av ett lågtryck som drar in vilket kommer att leda till en minskad elförbrukning. Elpriset imorgon tisdag har precis satts på elbörsen Nordpool och blir 1,44 kr, en kraftig nedgång från idag.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA:
Johan Öhnell, VD Telge Energi.
johan.ohnell@telge.se

Om Telge Energi
Telge Energi är en oberoende elleverantör, utan egen kraftproduktion, som ingår i koncernen Telge. Telge Energi säljer enbart förnyelsebar el från vind och vatten för att få bort den nordiska kolkraften. Bolaget säljer även pellets som tillverkas av svenska skogsråvaror. 2008 blev Telge Energi utsett till Sveriges grönaste varumärke i energibranschen. Bolaget har för femte året i rad Sveriges mest nöjda elkunder enligt Svenskt Kvalitetsindex. Telge Energi har drygt 170 000 kunder, omsätter ca 1 000 mkr och har 65 anställda. www.telgeenergi.se

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom