Extreme Networks

EXTREME NETWORKS LYCKADES MED VÄRLDENS FÖRSTA LÅNGDISTANSTEST MED 40GIGABITS STANDARDSWITCH.

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2010 07:45 CEST

Extreme Networks har tillsammans med holländska SARA-centret och schweiziska CERN institutet genomfört världens första stresstest av en 40 gigabitslänk på långdistans. Via två Summit X650 standardswitchar från Extreme Networks – streamades en visualisering av ”Big Bang” upp på en videovägg med 15 stycken HD-skärmar.

För att visa möjligheterna med högpresterande nätverk gjordes en test på den årliga Global LambdaGrid Workshop. Där visades en dataanimering av ”Big Bang” upp på en videovägg bestående av 15 stycken HD LCD skärmar. Animeringen är en del av ett astrofysiskt projket kallat CosmoGrid.

Dataflödet sändes från Amsterdam till CERN i Geneve med hjälp av marknadens första starndardbaserade 40 gigabitsswitchar från Extreme Networks – Summit X650 som idag kostar 1000 dollar per port.

– Visualisering på distans av stora mängder data är en av huvudutmaningarna när vi pratar om datamängder i peta-klassen, säger Dr. Paul Wielinga, ansvarig för SARA:s High-Performance Networking Department. Testet visade tydligt att vi för första gången kostnadseffektivt och problemfritt kan uppnå 40 gigabitshastigheter på standardiserade Ethernet-switchar på långdistans.

Höghastighetslänkarna använde sig av två Extreme Networks 40 GbE VIM33 40G4X moduler på två Summit X650 switchar. En i vardera änden av en 40 Gbps lambdalänk över svartfiber mellan Amsterdam och Cern i Geneve. I CERN transporterades dataströmmen från en Summit X650 till åtta servrar som i sin tur skickade upp bilden på en videovägg med 15 HD skärmar. Varje server genererade två dataströmmar på två gigabits var till två skärmar med en sammanlagd upplösning på 12 800 x 4 800 pixlar och med en hastighet på 22 bilder per sekund.

Visualiseringen skapades i Holland av fem superdatorer på olika platser i världen. Renderingen av klustren gjordes på 16 serverar. Datamängden sparas nu på 32 stycken Solid State hårddiskar kopplade till en streamingserver på SARA i Amsterdam.

Forskare världen över har allt större behov av att snabbt kunna skicka mycket stora mängder data. Det visar exempelvis projekt som JIVE, där rådata från flera geografiskt spridda radioteleskop bearbetas. De kan nu ersätta skickandet av dyra hårddiskar med snabba datalänkar som streamar data direkt till ett datacenter.

På samma sätt kan 40 GbE uppkopplingar göra det möjligt för medieföretagen att kostnadseffektivt streama exempelvis film i mycket hög upplösning till biografer ute i landet.

– Den potentiella tillämpning av 40Gb Ethernet teknologin är oändlig, säger Tyke Pålsson, VD på Extreme Networks Sverige. Utöver multimedialösningar för en masspublik eller spelindustrins växande behov av bandbredder så skapar detta stora möjligheter för forskning och utveckling. Bara inom telemedicinen så skapar exempelvis modern 3D MRI scanners mycket stora mängder data, som med en 40 gigabits uppkoppling kan visas i realtid var som helt i världen.

För mer information kontakta:
Tyke Pålsson, VD Extreme Networks Sverige, +46 8 5065 58 40, tpalsson@extremenetworks.com

Om Extreme Networks

Extreme Networks grundades 1996 med en vision om "Ethernet överallt!" Nu har denna vision blivit verklighet för tusentals kunder över hela världen. Extreme Networks finns i över 50 länder och erbjuder idag framgångsrikt kostnadseffektiva kommunikationslösningar till företag, operatörer och organisationer. Extremes huvudkontor är baserat i Santa Clara i Kalifornien och har kontor i samtliga nordiska länder. För mer information, http://www.extremenetworks.com