Extreme Networks

EXTREME NETWORKS NYA SKALBARA LÖSNINGAR FÖR DATACENTER OCH MOLNTJÄNSTER

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2010 13:00 CET

Med fokus på datacentrens ökande behov av att hantera den explosionsartade utvecklingen av virtuella serverar – lanserar nu Extreme Networks BlackDiamond ® 8900-xl moduler och den stackningsbara Summit ® X480.

De nya lösningarna erbjuder mycket hög switchingkapacitet och stora hårdvarutabeller för MAC och IP vilket förenklar och möjliggör övergången från fysiska till virtuella servrar och utvecklingen av molntjänster.

Oavsett om det gäller egen drift eller “outsourcing” av datatjänster så är behoven och kraven lika om du vill realisera fördelarna i en så kallad moln- eller virtuell miljö. Resurserna behöver anpassas dynamiskt, driftsättas i begränsade utrymmen och konsumera minimalt med energi.

Då fysiska nät är grunden för virtualisering, är det viktigt att näten är skalbara och robusta, har rätt kapacitet med stöd för stora hårdvarutabeller som underlättar och förenklar kapacitetsökningar. Egenskaper som ger datahallarna möjlighet att kan hantera ett snabbt växande antal virtuella maskiner och mycket stort antal användare på en begränsad yta. Black Diamond 8900-xl och Summit X480 kan hantera upp till 512 000 MAC/IP adresser i hårdvara.

– Trenden idag är tydlig. Allt fler väljer att konsolidera sin IT drift. Molntjänster gör att virtualisering blir allt viktigare för att både effektivisera driften och minska miljöpåverkan. Det ökar också kraven på flexibilitet och skalbarhet av infrastrukturen och näten, säger Fredrik Johansson, på Extreme Networks. Och fortsätter

– Extreme Networks möter de högre kraven med att erbjuda en bredare produktportfölj med bättre kapacitet och skalbarhet för layer 2 och layer 3. Produkter som möjliggör en kostnadseffektiv expansion

BlackDiamond 8900-xl inkluderar Gigabit och 10 Gigabit Ethernet lösning som mer än dubblar layer 2 och 3 hårdvarutabeller och levererar en blixtsnabb växlingskapacitet på 128 Gb per kort. BlackDiamond 8900-xl gör att färre “tiers” behövs samtidigt som man kan stödja fler virtuella maskiner än tidigare

Den nya BlackDiamond 8900-xl finns tillgänglig som uppgradering till BlackDiamond 8800 serien. Det gör att företagen kan växa i sin egen takt och samtidigt undvika större uppgraderingar vid ett och samma tillfälle.

Extreme Networks nätverksväxel Summit ® X480 är en 48 portars 10/100/1000 stackningsbar switch med stöd för 4 stycken 10 Gbps portar, och dubbla utbytbara nätaggregat och fläktar. Switchingkapaciteten är på hela 1.8 Tbps.

Precis som övriga nätverksväxlar från Extreme Networks så kan dessa nya produkter hanteras med hjälp av operativsystemet ExtremeXOS, XML APIer och SDK.

Främsta fördelarna med Extreme Networks Data Center växlar:

EXOS, ett operativsystem i hela nätverket.

Ett enhetligt ramverk för virtualisering, från fysiska nät till virtuellt till moln

Virtuellt chassi kapacitet

För mer information gå till:

För mer information kontakta:

Fredrik Johansson, 08-5065 5880, fjohansson@extremenetworks.com

Om Extreme Networks

Extreme Networks grundades 1996 med en vision om "Ethernet överallt!" Nu har denna vision blivit verklighet för tusentals kunder över hela världen. Extreme Networks finns i över 50 länder och erbjuder idag framgångsrikt kostnadseffektiva kommunikationslösningar till företag, operatörer och organisationer. Extremes huvudkontor är baserat i Santa Clara i Kalifornien och har kontor i samtliga nordiska länder. För mer information, http://www.extremenetworks.com