Extreme Networks

EXTREME NETWORKS SKAPAR LÖSNING FÖR 4G PÅ RIKTIGT

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2011 07:45 CET

4G utvecklingen har ökat trycket på mobiloperatörerna att bygga ut de bakomliggande nätens kapacitet. När mängden information som ska transporteras ökar hundrafalt måste näten uppgraderas på ett kostnadseffektivt sätt. Och trenden är därför att göra hela infrastrukturen IP-baserad. Extreme Networks nya produktfamilj E4G gör det möjligt för mobiloperatörerna att möta de ökande kraven från 4G utan att behöva skrota tidigare investeringar i basstationerna.

Antalet bredbandsanvändare närmar sig en miljard mot slutet av 2011. Mängden av nya användare, nya applikationer och nya mobila TV- och videotjänster håller på att skapa en allt större våg av information som ska transporteras av mobiloperatörerna.

Därför ökar tycket på att hitta lösningar som ser till att näten utan avbrott kan hantera mycket stora mängder av data på ett enkelt, säkert och framförallt kostnadseffektivt sätt. Lösningar som ska vara enkla att administrera för att möta mobilanvändarnas högt ställda krav på både hastighet och avbrottsfri service.

Den här utvecklingen har fått mobiloperatörerna att börja gå över från traditionell ringbaserad till helt IP/Ethernet baserad kommunikation i de bakomliggande näten. En utveckling som bekräftas av Motorola.

– Motorola kommer att utveckla sina lösningar för de bakomliggande näten med Extreme Networks nya generation routers, säger Phil Bolt, vice president och general manager på Wireless Network Solutions, Motorola Solutions. Den signifikanta uppgraderingen av prestandan i deras nya produktportfölj gör det möjligt för oss att tillsammans med Extreme Networks kunna se till att våra kunder kan gå över till IP baserade nätverk på ett stabilt och flexibelt sätt.

Den nya familj av routers som Extreme Networks nu lanserar är speciellt anpassade för att möta mobiloperatörernas behov och krav. Serien har fått beteckningen E4G och gör att operatörerna kan bygga ut sina basstationer till 4G utan att behöva ändra redan gjorda investeringar i 2G/3G.

– Extreme Networks har alltid satsat på att sänka våra kunders totala driftskostnader genom att skapa kraftfulla produkter som ska vara enkla att hantera och lätta att anpassa till befintliga system, säger Tyke Pålsson

Den nya produktfamiljen består av E4G-200, en router på för basstationer, E4G-400, en 1-10 gigabits aggregeringsrouter för basstationer och PWM-16 T1/E1, en modul för 400-modellen som stödjer T1/E1.

Läs mer om tekniken i bifogade PDF.

För mer information vänligen kontakta

Tyke Pålsson, VD Extreme Networks Sverige, 0709-644 105 alt 08-5065 5840

Om Extreme Networks

Extreme Networks grundades 1996 med en vision om "Ethernet överallt!" Nu har denna vision blivit verklighet för tusentals kunder över hela världen. Extreme Networks finns i över 50 länder och erbjuder idag framgångsrikt kostnadseffektiva kommunikationslösningar till företag, operatörer och organisationer. Extremes huvudkontor är baserat i Santa Clara i Kalifornien och har kontor i samtliga nordiska länder. För mer information, http://www.extremenetworks.com