Destination Kalmar

F.d. proffs testkör sträckan för Kalmar Grand Prix

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2013 08:00 CEST

Den 3–5 maj samlas 70 cyklister, varav flera f.d. proffs, i Kalmar och
Söderåkra för att delta i ett cykelläger. Lägret pågår i tre dagar och totalt planeras det för nio cykelrundor i olika nivåer. Det kommer att finnas rundor både för den som vill ta det lite försiktigt och för den som vill ge allt.

En av de rundor som kommer att köras är sträckan för elitcykelloppet Kalmar Grand Prix, som går mitt i stadskärnan med start och målgång vid Larmtorget.

Sträckan körs lördagen den 4 maj. Gruppen startar i Söderåkra och cyklar ett par timmar innan de når Kalmar. Samling på Larmtorget kommer att ske omkring kl. 12.15 och när alla har kommit körs ett par varv i lugn fart. Banan för Kalmar Grand Prix är alltså en del av den runda man cyklar denna dag.

Några av deltagarna vid cykellägret är:
Tommy Prim, som bl.a. vunnit Postgirot Open, Paris-Bryssel, Tirreno Adriatico och Romandiet Runt samt kommit tvåa i Giro d’Italia två gånger.

Stefan Adamsson, som gjorde sju säsonger som proffs. Bland annat har han vunnit SM två gånger och har också tagit EM-silver.

Jonas Olsson, Europamästare i tempo och flerfaldig svensk mästare.

Kristoffer Johansen, f.d. Belgien-proffs och vinnare av Sverige-cupen.

Björn Lind, dubbel olympisk guldmedaljör på längdskidor sprint.

Tomas Gustavsson, som har tagit nio SM-guld i triathlon.

För mer information, kontakta:
Jan Hammarkvist
jan@jhwc.se

Om Kalmar Grand Prix 2013
Kalmar Grand Prix har på kort tid blivit ett av landets populäraste cykellopp och är i år ett av sex lopp som ingår i Swe Cup 2013. Årets lopp körs lördagen den 3 augusti.

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.