F-Secure

F-Secure i samarbete med Europol i kampen mot cyberbrott

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2016 08:46 CEST

Det finska säkerhetsföretaget F-Secure meddelar att de har tecknat ett så kallat Memorandum of Understanding (MoU) med Europols Cybercrime Centre (EC3). Genom avtalet inleder parterna ett fördjupat samarbete i kampen mot det växande problemet med cyberkriminalitet.

Dagens digitala säkerhetsutmaningar kräver en kollektiv insats av polisiära myndigheter och näringslivet. Den snabba utvecklingen gör att samarbeten som detta blir mer och mer viktiga. Avtalet innebär ett utbyte av expertis, statistik och strategisk information kring cyberhot mellan Europol och F-Secure.

- Vårt mål är att skydda personer och företag från cyberhot och att samarbeta med polisiära myndigheter är en viktig del i det arbetet. Vi är glada att kunna dela med oss av våra kunskaper till Europol för att hjälpa dom i utredningar som gör nätet till en säkrare plats, säger Kimmo Kasslin från F-Secure Labs.

- Det här avtalet mellan F-Secure och Europol kommer ge oss ytterligare möjligheter att effektivt hjälpa alla polisiära myndigheter över hela Europa när det gäller cyberkriminalitet. Detta oavsett om det är proaktivt arbete eller att driva fall till åtal. F-Secures stora expertis inom säkerhet är ett mycket välkommet tillskott till vårt arbete över hela Europa, säger Steven Wilson från Europol European Cybercrime Centre (EC3).

Mer information:
Om F-Secure Labs

För mer information vänligen kontakta:
Melissa Michael

Switch on Freedom!
F-Secure har försvarat miljontals människor runt om i världen från digitala hot i över 25 år. Våra prisbelönta produkter skyddar människor och företag mot allt från skadliga program till cyberattacker mot företag, och är tillgängliga genom över 6000 återförsäljare och 200 operatörer i mer än 40 länder. Vårt uppdrag är att hjälpa människor att säkert koppla ihop sig med världen, so join the movement and switch on freedom!

Grundat 1988. F-Secure är noterat på NASDAQ OMX Helsinki Oy

f-secure.com | twitter.com/FSecureSWE | facebook.com/f-secure